torsdag 29 april 2010

BVC - David


Ålder: 9 månader 17 dagar
Vikt: 9 155 g
Längd: 71,6 cm
Hattstorlek:
47 cm

Idag träffade vi doktorn för en tiomånaderskontroll. Det gick jättebra och vi fick träffa samma trevliga läkare som förra gången (som pratar med en som om man faktiskt har ett förstånd, utan att varken gå över styr med terminologi eller åt andra hållet med förenklingar). Han gav David två klossar och tog två själv som han slog ihop, en liten stund senare gjorde David likadant och läkaren konstaterade "18 sekunder, det är inte illa för en bebis i den här åldern". :-) *stolt* Han ÄR ju duktig David, det vet vi ju - gubevars, som han försökt bygga lego senaste veckan... :-D


Både läkarna (där var en elev/AT som gick med ordinarie) och Yvonne kommenterade Davids vackra blå bulor i pannan och konstaterade att han lärt sig klättra? Det var bara att bekräfta och beklaga att en par av bulorna säkerligen kommer av att storebror knuffas ibland också...
Vi pratade en del om Davids tidigare historik med eventuell mjölkallergi/utslag och jag kunde bara konstatera att han varit "prickfri" i flera månader nu. Jag berättade att jag oroat mig för hans rikliga och sura bajsar sista tiden, där vi fått kurera hans blödande skinkor med potatismjöl. De frågade om vi hade glutenintolerans i familjen och i och med att vi har det, är det här med avföringen och längdutvecklingen en sak att hålla koll på - speciellt som bajseriet varit milt sagt kokko senaste tiden. Men läkaren sade till sin läkarelev "det här ser inte ut som en gluten-bebis, eller hur?" och det lät ju trösterikt även om jag inte fick någon riktig motivering till vad det var som kännetecknade en sådan.
Fortsätta amma tyckte de att jag skulle göra, så det gör jag förstås gärna. Magdroppar skadar inte heller, så vi fortsätter med senaste tidens "kur".

David behöver alltså växa mer på längden. Han ligger "på kurvan" viktmässigt och huvudomfångsmässigt, men längden avviker (lätt) nedåt. Han ligger strax under medelkurvan för både längd och vikt i övrigt, med skillnaden att längden verkar vika nedåt snarare än följa normen svagt uppåt. :-/
Yvonne bad mig fortsätta avvakta och komma in med honom om en månad igen.


Bara att göra så då. Och hålla tummarna att han får vara frisk och fortsätta äta bra OCH behålla en del av maten att växa av också. :-)

Inga kommentarer: