torsdag 2 september 2010

Semestern i bilder 2: Inlandsvägen

Vi åkte från Norge till Norrbotten via en snudd på okänd norsk fjällväg och sedan in på välkända inlandsvägen norrut.

Från Kapp och Gjøvik förbi den evigt OS-märkta Lillehammer och en glimt av Hunderfossen (STORT troll!), förbi sommargröna skidanläggningar, golfbanor och campingplatser i mängder. Vi svängde österut vid Ringebu (hade inte tid att titta på deras stavkyrka, det får vi skriva upp för framtida turer!) och styrde bilen upp mot fjäll och högland längs Friisvegen.

Otroligt trevligt första stopp på Måsåplassen. God och billig mat och mycket trevliga lokaler. Den svenska servitrisen räckte fram efterrätten som ingick i dagens rätt med orden "ja, de ÄTER faktiskt sånt här i Norge"... Vi fick oss ett gott skratt! :-D Vad som serverades? Karamellpudding.

Sen råkade vi gömma kameran längst bak i bilen hela vägen upp över fjäll och högland och har således INTE EN ENDA vettig bild av den delen av resan. FY på oss!
Första kvällen tog vi in på hotell i Røros där vi åt gott och sprang/övningsgick i korridorerna och sedan sov gott i bekväma sängar. Dag två kändes mest som om det bar nerför och vi passerade ytterligare en himla massa skidbackar. När det var tid för lunch var vi framme i Funäsdalen. Då hittade vi också igen kameran. 8-)

David hänger på pizzerians uteservering

Vackert på E45:an ned mot Östersund

Tobias utvecklade en udda vana att vilja ligga under ett bord när han bajsade... (tur att det inte var fler gäster som valde att äta inne på just denna golfbanas restaurang)

Andra övernattningen var i Strömsund, där hade de en STOR klätterställning med samma form som bron över "sundet". Perfekt för små ben med mycket sprattel i reserv efter allt bilåkande!

Jätten Jorm hittade vi i Strömsund

Spännande med huppegupp i okända miljöer - avkopplande tyckte vi vuxna.

I Strömsund sov vi bäst av alla nätter, alla fyra på rad.

E45:an bjöd på många långa raksträckor

Koll på medresenärerna i baksätet höll vi med speglarnas hjälp (Tobias ser på film, David snarkar och sover).

Pappatåget på tur genom Arvidsjaur just innan värsta ösregnet utbröt. Vi flydde in på rummet och åt smörgås och juice till kvällsmat.

Ena av två renar längs vägen. Denna stod i lugn och ro och kissade där vi kom körande...