tisdag 5 juli 2011

Många dagar i dagar

Ibland när man ser tillbaka på en dag känns det som om det går flera dagar på en.

Imorse vaknade jag i Tobias säng av mig själv. Väckarklockan hade inte väckt mig men jag vaknade ändå vid sju. Pratade lite med en pigg Tobias och hoppade i duschen.
När jag kom ut ur duschen låg Tobias och sjöng, inte alls sugen på att somna om eller hålla sin snarkande fader sällskap. Istället klädde han på sig själv (!) och ville gå ned och leka med kusinerna (som sov).

Vi gick ned och medan jag förberedde mig för att gå till jobbet kom kusinerna upp och jag lämnade barnen glatt läsande böcker tillsammans i soffan i rummet.
--> Det var första dagen idag. Småmysigt och lugnt med barnen.

Sen till jobbet. JOOOOOBBBBBAAAA. Hundra tusen sistaminutenfix som jag inte hunnit göra veckan innan. Möten. Samtal. Mail. Sistaminuteninstruktioner och svar. Sen hejdå och ha det så trevligt på semestern. Ut genom dörrarna lagom till strax efter lunch.
--> Det var andra dagen idag.

Lunch med syster, svåger, kusiner, egna skruttungar och sambo på centrum. Yster lek med barnen i lekhörnan och kaffe på det.
--> Tredje dagen.

Hem och matlagning vidtog. Barn skulle stödutfodras och underhållas. Grillmiddag med allt preppas och tillagas. Sen avnjutas. Barnen hjälpte till och det blev spill och stök men väldigt gott.
--> Fjärde dagen.

OHÄMMAD lek med barn inför läggning vidtog. Alla barnen sprang in och ut genom dörrar på båda våningarna och skrek i hysterisk glädje när vi vuxna jagade dem och busade med dem huller om buller. Jag passade på att packa barnens kläder under tiden (stod ju passande nog nästan inne i en garderob delar av tiden, kunde bara hoppa fram och vråla livsfarligt med jämna mellanrum så blev det fart på barnen). Sen nattning och lite mys med barnen.
--> Femte dagen.

Sen mer eller mindre virrig packning av allt annat som skall med på tur. Lite gräl med S om den förestående resan (vi harlider helt klart en del av bagage från arbetsveckan och en del stress inför resan).
--> Sjätte dagen.

Nu är allt som går att packa idag packat och här står jag med tandborste i munnen och bloggar.
En låååååååång dag. Fascinerande hur uppdelad den var, varje del kändes så komplett och så lång. Njutbart och tydligt lång. Tänk om man hade så rika dagar varje dag? Klarade man det?
Imorgon rullar vi.

2 kommentarer:

Birger sa...

Jösses, man blir ju alldeles andfådd bara av att läsa om den, the longest day....:)

en annan sa...

Ja min hjärna hade sannerligen svårt att hänga med...! Inte klokt egentligen. Vilket tempo!!