tisdag 5 juni 2012

Kloka råd

Tack till JO för tipset!
Från boken "French Kids Eat Everything" av Karen Le Billon, dvs "Franska barn äter allt". En Kanadensisk kvinna som flyttade med man och barn till sin franske mans hemby och fick uppleva att både hon och hennes matkinkiga döttrar fick ett helt annat (och enklare) förhållande till mat. Reglerna hon förmedlar (enkelt översatt):

  1. Föräldrar: NI är ansvariga för matutbildningen!
  2. Undvik känslomässigt ätande (inga matbelöningar, mutor etc <-- SÅ svårt!)
  3. Föräldrar schemalägger måltider och menyer (barn äter vad de vuxna äter!).
  4. Ät tillsammans (inga distraktioner).
  5. Ät grönsaker varje dag (nyckel: tänk "variation")
  6. Du behöver inte GILLA det men du måste SMAKA på det (säg detta varje måltid).
  7. Inget småätande (det är OK att vara hungrig mellan måltiderna!).
  8. Långsam mat är glad mat (dvs ät långsamt).
  9. Ät mest riktig mat, att unna sig något annat vid speciella tillfällen är helt OK.
  10. Kom ihåg: Att äta är njutbart - slappna av!

Lite svårt att inte känna sig skriven på näsan av ovanstående. Men det handlar om så självklara grejer att jag blir alldeles brydd över att jag ändå inte lyckas med dem!

Allra allra svårast är punkten "undvik känslomässigt ätande". Hela hela tiden ramlar man in i detta, man blir ju så himla glad när de faktiskt äter och någon enstaka gång äter upp sin mat. Hur kan man låta bli att berömma?? Om man bara fokuserar kanske det går bra att sluta upp att "locka med matbelöningar", tror jag. Jag tror jag från och med idag börjar med detta. :-)

1 kommentar:

Birger sa...

Verkar ju rätt och riktigt, men svårt....