torsdag 5 april 2007

Vag smärta

Det gör faktiskt lite ont när jag hostar, nyser, snyter mig etc. Det är som om "botten har gått ur" magen. Om jag bara kommer på det i tid innan en nysning/hostning etc går det bra, då hinner jag "förspänna" magmusklerna. Men om jag inte gör det går det inte att fullfölja hostet/nyset för att det gör för ont.

Så det är nog några ligament som håller på att flytta sig eller tänja sig för att få plats med en förstorad livmoder... :-)

I morrn skall jag på läkarbesök (gyn) för att "se att allt ser normalt ut" något man gör som standard i de här trakterna men som absolut inte företas i de trakter där syrran jobbar. Det är andra skillnaden jag märkt av sådär rakt av.
Alla landsting verkar ha sina egna regler.

Som med NUPP-testet, något som barnmorskan här fick att låta som om det var det naturliga första steget (om man ser förhöjd risk eller anar något lurt går man vidare med fostervattenprov). Hos syrran har man bestämt att NUPP är alldelens för oklart och framför allt nytt och utan bekräftande statistik för att man skall använda sig av metoden.
NUPP låter ju så mycket "bättre" rent bara för att man faktiskt bara gör ett ultraljud där man mäter fostrets nackspalt. Risken för missfall på grund av det är alltså noll.
Med fostervattenprov är risken för missfall reell.

Det är det andra ändamålet med morgondagens läkarbesök. Att prata mer om fosterdiagnostik och om jag bestämmer mig för att genomföra ett fostervattenprov kommer han att ordna en remiss. Nu inatt (och fram till nu) är jag säker på att jag vill genomföra ett fostervattenprov, men jag är inte 100% på att jag faktiskt vet vad jag vill göra om det visar sig att barnet har downs i någon allvarlig form. Jag hoppas att läkaren har någon vettig info som kan ge mig mer beslutsfattarstyrka.

Sambon kan inte vara med imorrn tyvärr, det har kört ihop sig något grymt för båda oss just kring morgondagen, men vi har pratat om det här redan. Har en känsla av att vi kommer att prata mer nu när vi ramlar isäng igen.

Det stör mig för övrigt, att läkarbesöket imorgon är en "han". Han är säkert jättebra, men när barnmorskan beskrev honom som en "tidsoptimist" och bad mig vara där i tid men förbereda mig på att han kan vara ganska sen så fick jag dåliga vibbar. Det, och det faktum att jag inte har låtit någon manlig gynekolog undersöka mig på flera flera år gör att jag känner mig allmänt olustig. Jag VET att manliga gynekologer är lika proffsiga som kvinnliga, men han har inte en enda jäkla aning om hur det känns i mig när han rotar runt så jag GILLAR det inte.
En kvinna har så gott som till 99,99% alltid varit med om minst ett gyn-besök och vet ju hur det känns, det är en jäkla skillnad.

Jag brukar be om en kvinnlig läkare/gyn, men nu körde det ihop sig som sagt och det är inte riktigt läge att bängla med tider (och jag har en känsla av att det faktiskt bara finns en enda läkare på det här stället).

Lite att fundera på inatt alltså, den timme som är kvar av nattsömn that is.
*gäsp*

Inga kommentarer: