lördag 30 augusti 2008

Lekfull dag

Tobias, Lilly, Julia och Olivia

Nya tider - nya lekar

I torsdags hann vi med mycket! Tobias och jag käkade sushi-lunch med mammagruppen och sen gick vi till Öppna Förskolan när det öppnade klockan 13. Snacka om skillnad! Förra gången vi var där kunde inte Tobias sitta upp utan stöd! Nu kröp han omkring så det smällde om händerna, ivrigt undersökande alla roliga leksaker och spännande utrymmen. Han är inte så intresserad av de andra barnen, men han vill gärna ha deras leksaker. Trots att vi plockade fram en exakt likadan leksak som den han sitter intill på första bilden så ville han ha den Olivia hade, envis som synden! :-D Det är skönt att han inte är så "på" tycker jag, har en känsla av att det kommer när han blir äldre. Nu är det mer om någon av de andra barnen kommer ivägen kryper han förbi eller tittar intresserat på vad de gör en stund innan han fortsätter med det han hade tänkt från början.

När det var dags för sångstund krånglade han en del, ville inte sitta still eller i mitt knä - personalen frågade om Tobias har någon favoritsång, men det har han ju inte! :-o Måste tänka efter, men vi sjunger för lite hemma för att man skall kunna säga att han har någon favorit... Men hur som helst kom de på en sång med mycket rörelser och klapp i händerna och då blev han glad och började fatta galoppen. :-) Vi sjöng sången om stora vågor och små vågor där vi vuxna lyfter och sänker ett stort blått silkesskynke över barnen (som ett "hav") och den gillade han skarpt!

När det var dags att promenera hem somnade han som en sten, nästan innan vi hunnit ut från öppna förskolan! :-D

När vi kom hem sov han vidare i vagnen ute på vår nya farstubro/altan och jag fick lyxen att lägga mig på soffan och sova en halvtimme medan S fixade middagen. Sen åt vi och åkte till dojon för att assistera vid en av årets "prova-på" kvällar på aikidon. Min tränare hade med sig sin son och han lekte ganska fint med Tobias, även om han var ytterst ovillig att låna ut sin racerbil. Det var verkligen en perfekt miljö för Tobias att busa runt på! Mjuka mattor och inga farliga grejer, han var helt orädd och kröp med full fart härs och tvärs genom rummet. När vi satt uppradade för instruktioner kröp han längs med raden som värsta inspektören, han vågade sig till och med på att klappa en av prova-på besökarna på knät (damen som står upp längst till höger på bilden nedan). Vi måste definitivt fundera på att anmäla honom i "ekorrarna" när han blir tillräckligt gammal (3 år)!

Jag börjar träna nu på tisdag, jag kan precis ana hur ont jag kommer att ha i mina helt otränade muskler dagarna efter... oj oj. Men det skall bli skönt! Jag har gått upp sju (7!) kg senaste tre månaderna, jag behöver det verkligen!

Premiär på mattorna

Tobias och Konstantin

Inga kommentarer: