torsdag 11 oktober 2012

Ninjauppdatering, vecka 34+0

Vårdguiden - v.34
Siffrorna från mödravården förra veckan:
Magomfång: ca 33 cm
Bebis hjärta: 130-139 slag per minut med normala variationer

Det mesta är färdigt nu förutom lungorna som behöver ett par veckor till på sig för att bli helt klara. Bebisen väger strax under 2,5 kg och är fortfarande ruskigt rörlig. Jag undrar om inte Ninja vänt sig med huvudet nedåt igen, för nu sparkas det ganska ystert uppåt in mot mina rev-ben och det trycker på som attan nedåt framåt/utåt.
Stundtals känns det som om magen skall spricka (alien-style) men det hjälper att hålla om den/i den ibland.

Jag har inte ont i bäcken/höft längre, tack och lov. Tror jag hittat en perfekt blandning av rörelse och vila under dagarna på jobbet, jag tar mig en promenad i timmen ungefär (hämta vatten, prata med kollegor, hämta frukt etc). Att stå upp/stilla länge i slutet av dagen är inte skönt och det är definitivt ALDRIG skönt att böja sig ned till golvhöjd (för att ta på egna eller andras skor).
Höftvärken har definitivt gett med sig sedan jag börjat sova med den långa och lite "lösa" amningskudden jag fick låna av tante J mellan knäna. Hon behöll den lite fastare varianten de lånat av oss när jag tipsade om att hon kan låta Lucas övningsligga på den när han skall träna nacken och ryggen.

Babygym...

Magen är helt enorm, den står verkligen ut som något som egentligen inte hör hemma på min kropp - kanske skulle man ha en liten vagn att lägga den på när man förflyttar sig? Samtidigt känns den inte "för stor", jag har väl kanske vuxit in i den i lagom takt. Förra veckan vägdes jag in på +3 kg sedan graviditetens start, så det är gudskelov inte så många extrakilon eller vatten att bära på. Fast jag måste ju erkänna att jag nog vägde cirka 10 kg för mycket redan innan inskrivning... Ett åderbråck har dykt upp ovanför höger knä på insidan av låret. Inga bristningar. Med lite tur går jag inte upp så mycket mer och med ännu mer tur får jag tappa några kilo efter förlossningen, med amning och allt.

Men men, nu är det faktiskt bara sex veckor kvar. Det skall gå bra! :-)

1 kommentar:

Birger sa...

Helt otroligt vilket liv det förs därinne, vad tycker BVC. Bra om du slipper ha alltför ont. Den stora magen, sätt den i en sån framåtvänd "ryggsäck" som barn blir burna i när dom är små, bara förläng axelbanden ;)
En sån som jag borde ha...Kram