onsdag 21 januari 2009

Inskolningsschema


Det här med inskolning hos dagmamma har hittills gått himla bra. Det kan ha att göra med att Tobias inte är gammal nog att riktigt hänga med på att vi lämnar honom någonstans? Vi har hittills lämnat honom "utomhus", alltså klockan nio när Brita tar med barnen ut att leka i omgivningarna. Det kan ju bidra till att han kanske inte fokuserar på oss så mycket utan på allt roligt runtomkring och alla nya kompisar.

Nästa vecka blir första "riktiga" veckan, även om den blir lite kortare i och med att Tobias och S skall på tur till familjen i Norge i slutet av veckan. Vi skall försöka testa ha Tobias på dagis ungefär så många timmar som det kommer att bli när S börjar jobba.

Idag sov han 40 minuter hos Brita, han var trött som ett skrutt sedan resten av eftermiddagen hemma men vi vågade inte lägga honom igen. Istället somnade han helt utan protester när vi lade honom (gjorde han för övrigt både igår och idag). I morse var han ordentligt trött, jag bar över honom till vår säng när han vaknade vid 05:30 (orkade inte söva om honom, trots regeln om att alla uppvaknanden före 06 skall somnas om i egen säng...). Vi sov alla tre som murmeldjur till 07:30 då jag smög upp och sen fick jag väcka både honom och S när jag kom ur duschen. Därefter var det raska små steg in i kläder och frukostgröt som gällde och sen iväg till Brita.

Påklädningsbrottningsmatch

När vi kom ut hade bilen frysit till ett solitt isblock så jag fick bryta mig in med en tandborste (enda tillräckligt hårda "verktyget" som inte samtidigt gjorde skada på lacken!) varefter vi sedan fick tina rutorna genom att blåsa på dem utifrån med kupévärmaren...! Det gick helt enkelt inte att skrapa!! (sur jäkla stockholms-is...) Allt detta gjorde förstås att vi inte kom i tid till Brita... men vi ringde så snart vi insett att bilen inte gick att öppna och sen hann jag ikapp dem på vägen till lekparken. :-)

Tobias protesterade lite när jag lyfte ned honom i Britas tvillingvagn (intill lille Benjamin). Jag tror han protesterade för att han kom ihåg gårdagen då han blev sittande i vagnen hela utestunden för att det var för blött och för att Brita inte ville att han skulle bli kall och blöt (han hade varit ganska sur berättade hon). Idag skulle han få vara med och leka i snön, hård och knagglig som den blivit (de stora barnen fick ha hjälm!).

Ryms fortfarande i hinken, om än något motvilligt...

Inga kommentarer: