lördag 11 augusti 2012

Trädgårdsarbetsdag

Vi hörde att sannolikheten för regn var hög för morgondagen så nästan helt utan förberedelser började vi städa trädgården. Vädret var härligt, jättevarmt och lagom fördelning med moln så att man inte svimmade helt (jag brände mig ändå på axlarna!).

S klippte gräs, trimmade kanter, trimmade buskar, röjde undan häckrester från början av sommaren. Jag gick lös med min vän sekatören och började lite försiktigt frilägga staketet så att det skulle gå att spika upp brädor men insåg efter en stund att det var lika bra att klippa ned alltihop... Rosorna har ju ändå blommat färdigt så även om det är tidigt att klippa ned dem nu hoppas jag de tar sig till nästa år! Nu går det då fint att spika staket i alla fall, utan vassa taggar och gängliga/trassliga klätterrosor ivägen.

David äter päron och håller koll på S som kör trimmer. Spindelmannen hade redan ätit upp sin frukt och dragit på nytt uppdrag... :-D (huvan glömdes dock kvar på bordet).

Jag hann med en eftermiddagslur på kökssoffan och David väckte mig genom att lyckligt annonsera att "jag har bajsat mamma!!" varvid jag raskt förflyttade oss till badrummet för torkning. När jag sen inte hittade någon bajs i vare sig potta eller toalett fick jag ju lov att göra lite efterforskningar... Minsann, rackarungen hade klämt en i sandlådan! "Jag glömde var jag var mamma..." sade han och då var det ju svårt att vara arg, men klistermärket gick i retur till häftet i väntan på nästa bajs på rätt ställe... :-)

Så fick jag en anledning att städa sandlådan också... Vi har fått ett halvt löfte att få lite sandlådesand av Tobias bästa kompis mormor, det blir bra det. Den börjar bli lite djup nu efter några års användning. Gräsmattan runt är fin och luftigt välsandad, av någon anledning...

Vi köpte ny gräsklippare för två veckor sedan, vår gamla 250-kronors handjagade trotjänare har slutligen gått i graven. Nu blir gräsmattan plötsligt oerhört fin, jämfört med innan. Jättekul! Här ser ni också våra "bär-burar" av böjda och raka bambupinnar med fågelnät ovanpå. Lätt för oss att gå in och plocka de bär som är mogna (jordgubbarna knallar och producerar ett par bär i veckan fortfarande), svårt för fåglarna.

En annan trotjänare sjunger på sista versen - piassavakvasten vi köpte när vi flyttade in i huset för fem år sedan. Den har spruckit på längden nu och S har skruvat ihop den, den håller säkert genom vintern. Men till våren öppnar jag nog plånkan och spenderar på en ny... :-D

Jasminen i hörnet fick sig en trimning för att anta en mer "normal" form. Förhoppningsvis blommar den lika fint som den gjorde i år även nästa år. Det där hörnet ser väldigt tomt ut nu utan all rabarber som normalt dominerar. En enda stackars liten kruk-ros har överlevt alla dessa år, i skuggan av rabarbern. Alla andra plantor dör ut, antingen genom oförsiktigt trampande (tror att både barn, grannar och sambor har tagit kål på ett par av mina odlingsförsök) eller helt enkelt av ljusbrist när rabarbern sätter igång med sin storbladiga levnad. X-)
De där finurliga ställningarna till höger i bild fick vi låna av en granne nedför gatan som byggde och målade staket tidigare. Otroligt snällt! :-)

Staketet! :-) Nu ser man det igen. Rosorna? Well, som sagt, med lite tur kommer de sig och blir över tid lika stora och rikt blommande som de varit. Jag rensade oändligt mycket ogräs som fått växa fritt sedan S och farfar byggde staketet, klippte rosgrenarna i hanterbara småbitar (så att de inte river sönder påsarna när vi fraktar dem till Sörab), luftade jorden och spred ut ny bark.
Längst till vänster mot staketet planterade jag och pojkarna en liten pensé som jag hittade i sandlådan (under en massa leksaker) och så Tobias plant-experiment som vi fick hem från dagis. Vi vet inte riktigt vad det är men enligt Tobias skall den "växa och bli jättestor och klättra jättehögt!".

Utanför staketet hade den stora högen med häck-klipp effektivt kvävt en massa ogräs, fiberkabelgrävningen tog bort en hel del och gräsklipparen klippte ned resten. Sedan planade S ut marken hjälpligt med krattan och sådde ut gräs på ytan. David gjorde även han en insats för trädgården här och plockade ett par hinkar med sten från marken, han var mycket stolt över sin "skörd". Blir spännande att se hur den här markbiten blir framöver. Nu kan vi ju i alla fall ganska enkelt gå ut genom grinden med gräsklipparen och "hålla det kort" så att säga. Tidigare var det lite besvärligare och blev därför så gott som aldrig gjort...

Jag luftade, fyllde på med bark där det behövdes och rensade torra blommor/blad. Även denna blomsterbädd ser presentabel ut igen.

Barnen har sysslat och lekt kring oss omväxlande inne och ute hela dagen. Tobias har varit lite vissen idag, tror att hans lek-dejt med kompisen Liam på Lek & Bus kostade lite (energi) och både David och Tobias verkar som om de brygger på någon lätt förkylning (lite mer snoriga än normalt).

Efter en hel lång dag av trädgårdsarbete var det ingen lång diskussion som föregick beslutet att köpa pizza till middag. Även om jag totalt glömde bort att S ville ha en kebabtallrik och inte pizza när jag beställde... 8-)

Efter maten var det raka spåret in med våra svartfotade barn i duschen och sen i säng. Båda somnade väldigt snabbt och har (ta-i-trä) sovit gott så långt. :-)

1 kommentar:

Camilla (Leo & Alexanders mamma) sa...

Jaha...så det är där ni bor. Känner igen staketet :)