torsdag 29 april 2010

Magsjuka

En stunds läsning på morgonen

Jag och Tobias drabbades av någon intensiv men kort form av magsjuka i veckan. Det började med att jag kände mig "lustig" i magen på kvällen på måndagen och att Tobias kräktes upp blodpuddingen vi åt till middag på tisdagmorgonen. BLÄ. Usch. S och jag hjälptes åt att sanera barn och säng och sen fick Tobias sova resten av morgonen i vår säng, han var mån om att ha en bunke brevid sig ifall han behövde "spotta" mer (som han sade). Stackarn!

När vi vaknade märktes det ingenting på Tobias, han var fin i fisken och glad i hågen som vanligt. Jag var inte hundra procent, men det var inte värre än att jag kunde fortsätta dagen som vanligt. Jag drog slutsatsen att det måste ha varit en dålig blodpudding som orsakat detta, eftersom varken David eller S visat några symptom och det dessutom verkade gå över när man fått ur sig eländet.

Bus med pappas nytvättade mössa

Tisdag gick _nästan_ bra, jag fortsatte vara dålig i magen och Tobias blöja svämmade över på eftermiddagen. Just nu äter han (tydligen) en hel del sand också så det var otroligt svårt att få honom ren - fick till slut ställa in honom i duschen. Han var oberört lycklig som en sol över den oväntade duschen (han älskar ju vatten!). Sen började det regna ute och vi skuttade ut på altanen och tog en spontan "dusch" ute i det 15-gradiga vårdagsregnet också. :-)

Stillsam lek inomhus

Efter detta var det väl rätt lugnt, Tobias hade ingen vidare aptit och jag kroknade ihop allvarligt när S kom hem och gick och lade mig utan middag i soffan. S utfodrade barn och lade barn och lade senare även mig. Jag fortsatte tacksamt sova.
Vid 01 väckte Tobias oss med ett förtvivlat rop om att han ånyo hade "spottat på kudden" och han var så otroligt ledsen, stackarn! Vi bytte sängkläder, pyjamas och kudde och Tobias somnade tacksamt om. Jag konstaterade att jag inte kände mig speciellt piggelin, satt på toa och filosoferade en stund. Tobias sov oroligt och drack ett par glas vatten de följande timmarna men till slut fick vi sova allihop. På morgonen fick jag till slut väcka Tobias och till min förskräckelse hade han bajsat över alla bräddar på sin blöja då - tack och lov hade vi bäddat med plastad frotté natten innan så det var bara att ta av sängkläder, pysj och kasta ungen i duschen igen.
Tobias bajsade tre gånger i duschen också, så det var ingen stabil liten mage den morgonen...!
Men det tog sig, han hade ganska god aptit resten av dagen och det krävdes bara en dusch till innan dagen var slut.

Inatt har han sovit gott och idag har han TACK OCH LOV ätit med mycket god aptit (tre mackor, juice och nästan en hel portion gröt). :-)

1. Ladda

2. Sikta

3. Eld!


Fotnot: Eftersom jag postar inlägget långt efter jag författat det har vi facit i hand och kan konstatera att vi blev friska där och då. David och S klarade sig undan.

Inga kommentarer: