fredag 9 april 2010

Ny kamera

Sådant här "b(r)us" klarar ju ingen kamera!

Två månader utan kamera, jag har nästan helt lagt om mina "kvällsvanor"! :-D Jag brukade spendera en hel del tid på att sortera och editera bilder inser jag nu när jag lätt ringrostig gjort precis ungefär samma sak HELA kvällen känns det som...

Men jag är inte riktigt vän med nya kameran ännu! *muttrar*

  1. Brus - brusnivåerna är otäckt höga i så gott som alla sammanhang.
  2. Skärpa - den är lite mer krävande vad gäller fokus/mätning för att få skärpa (svårt med "happy-snaps", fotografering helt utan förberedelse, på impuls).
  3. Filmkvalitén verkar vara hemskt låg. Flimmer på alla mörka ytor (inklusive delar av ansikten) får filmerna att se ut som om de är minst sju år äldre än vad de är.

Inga solida färger (om man skärskådar), Davids öga ser bra ut.


Det här brukade gamla kameran klara utan
problem, här är det brusigt som attan.



Utomhus gör den ett strålande jobb! Max inzoomat här.


Även här märker man bruset, om man tittar på
legovagnen som ligger bakom "stallet" Tobias byggde.


Men jag har ett par veckor kvar, det är 30 dagars öppet köp. Om jag inte lyckas hitta "rätt" lägen med denna kamera får den åka hem till butiken igen! Trist, men nödvändigt för sinnesfriden.

2 kommentarer:

"bästisen" sa...

vaäre för kamra?

teapot sa...

En FujiFilm F200EXR (http://enannanblog.blogspot.com/2010/03/nu-blire-kamra.html).