tisdag 2 april 2013

Ikeaeftermiddag

Vi hade lite smått och gott på IKEA-inköpslistan och en del tid att fördriva så jag preppade lite mellanmål i bilförpackning och hämtade upp pojkarna från förskolan för att åka direkt Järfälla/Barkarby. Pojkarna blev lite besvikna över väntetiden till "Småland" (barnpassningen) men efter en kvart fick de lyckligt springa in och leka.

Ellinor och jag gick direkt ned till avdelningarna med "småplock", där det är rent besvärligt att försöka scanna/shoppa tillsammans med pojkarna. I ett nafs hade jag plockat på mig listans innehåll (och lite till...) sen var det bara att strosa omkring till det var dags att hämta ut pojkarna en timme senare. 

Vi åt i ordnade former middag och efterrätt, sen tog vi en LISTIG GENVÄG (till pojkarnas förtjusning och min lättnad) raka spåret till tag-själv-lagret och kassorna/utgången.

Dryga femhundralappen i shopping (jag erkänner, objekten på listan uppgick till kanske tvåhundra...), 35 kr för maten, kanske en hundring i bensin. Det är dyrt det här föräldraledighetslivet... 8-) 
Men FATTA - trettiofem kronor för maten! Pannkakor/plättar med sylt till barnen, köttbullar med potatismos och lingon till mig, glass till barnen, kaffe och kanelbulle till mig. TRETTIOFEM KRONOR (att jämföra med en sushimiddag för nästan 300 kr). Var annars kan man livnära två barn och en mamma till det priset????

Jag är väl inte mycket till "lattemamma" då förstås, får kanske börja kalla mig "ikeamamma"?
Ellinor somnade tacksamt nog efter en liten stund, jag fullständigt SPRANG in i smådelsavdelningarna...
Läckra lampor, färgklickar som bara väntar på att hitta en plats hemma hos oss... :-D
När vi åt mat var Ellinor vaken och nöjd i vagnen, skönt.
Pannkakor/plättar var uppskattat.
David pratar och pratar (och pratar och pratar och pratar)...
Ursprungliga inköpslistan...

6 kommentarer:

Unknown sa...

Trevligt det ser ut, grabbarna äter ser jag, Tobias ser då jättehungrig ut medan David ser ut att ta sats.
Ellinor kan ju bara ligga och delta i ryggläge än, men snart...
Är det kökslampor jag ser?
har chattat med Rita idag, hon hade laddat upp 32 bilder på fb. Hon undrade över vädret och jag berättade att jag åkt både till Hindersön och Junkön på isväg
Kram barnet

Camilla sa...

Här kommer ett litet tips som kanske inte har så mycket med IKEA att göra men ändå, ett litet tips är det i alla fall :)
Som du kanske vet så är jag en "sucker" för klädbytardagar. Dem 14 april kl 9.00-13.30 är det klädbytardagar i Runanskolan (Kornettvägen 42). Den är förvisso helt galet stor men jag jag kom nöjd där ifrån förra året. Bara som ett litet tips :)

en annan sa...

@ Birger: Trevligt att du pratade med Rita! :-) Hälsa henne om du haffar henne igen. Kram!

@ Camilla: Jamen TACK för tipset! :-) Jag brukar ha en kompis som påminner mig om detta men hon har flyttat till Falun och följaktligen har jag ingen koll alls längre. :-D
Vi ses där? Jag skall plocka med syrran och kompisen, om de är på hugget. :-) Lämnar ALLA barn hemma, det var en smärre mardröm senast jag hade med dem... 8-)

en annan sa...

@ Syrran (om du läser detta) - vi tar med Norah - Om inte ni hunnit flyga hem redan då?? :-)

Camilla sa...

Ja den i Runanskolan är ju rena rama ruggbymatchen i en hönsbur ;)))
Jag lämnar nog barnen hemma också. Sist jag var där fick jag stå i 1,5 timm i kö bara för att få betala. I år åker inte bara plånboken med, hörlurarna och full laddad mobil ska också med :)
Japp, då ses vi där. Jag ska avancera och kommer nog att åka dit tidigt :)

Morskan sa...

Oh! Vi flyger ju tyvärr mitt på dagen, men om vi är tidiga kanske?

Det var då tusan så mycket som händer den där helgen vi kommer ned. 8]