fredag 29 januari 2010

Kleptokrati

Det står på DN.se en kort sammanfattande artikel om Haitis styre, att "Haitis statsapparat, i den mån den existerade, var en kleptokrati". Det var intressant läsning, jag erkänner att jag inte har koll på hur det stått till där, på Haiti. Flera av 'namnen' på landets före detta ledare känner jag till men har inte direkt associerat dem till landet.

Länk till artikeln: http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/nar-ska-varlden-forlata-haiti-for-dess-frigorelse-1.1033595

Det är en långt gången tragedi, hur det landet farit sedan sin frigörelse (och definitivt ett par hundra år innan dess egentligen, ändå sedan Columbus var där och "upptäckte", 1492...). Så synd! Så många möjligheter och så mycket förslösad kraft, stulet och stulet om och om igen.

Ordet som fångade min fantasi var "kleptokrati" - vilket otroligt ord! Wikipedia beskriver det som följer: "Kleptokrati av klepto- och -krati är en nedsättande benämning för en regering som är så korrupt att den inte ens behållit en fasad av hederlighet." :-[
Jag kan stundtals lätt applicera attributet kleptokrati på delar av vårt eget samhälle... INGEN är perfekt, men vissa av oss har svårare än andra att hålla sig till de värdegrunder som bygger ett fungerande samhälle.

Inga kommentarer: