söndag 7 september 2008

Babysim, bilutflykt och kräftskiva

En annan badpojke - känner ni honom? :-)

Det blev en del aktiviteter idag också - listan på titelraden låter värre än det var. På det stora hela var det jobbigaste momentet att på en timme välja festkläder och fixa håret! :-D Fatta, de här extra kilona gör att inte _ett_enda_plagg_ funkar längre. *suck* Och nu har jag precis ätit två kokosbollar och druckit en kopp te, en kombination som säkerligen lade sig PRECIS där runt magen där jag inte har plats (eller råd!) med fler centimetrar...

Babysimmet gick jättebra! Snacka om skillnad från i våras! :-) Tobias är superkool, inte alls frusen och framför allt både vaken och mätt nu när vi badar. Vi gick i poolen helt utan stress, förra terminen fick vi alltid ha lite bråttom eftersom Tobias stress började redan när vi föräldrar började blöta ned oss i duschen. Idag var han ganska försiktig när vi väl var i vattnet, men innan vår halvtimme var över hade han kommit igång och plaskade friskt på mig och S och fångade flytande leksaker på löpande band. Vi tog det lugnt och gjorde inga dyk eller andra övningar (utom att "simma" lite, dvs föra honom genom vattnet på ytan) eftersom han fortfarande är lite förkyld. Men detta gav oss verkligen hopp om höstterminen! :-)

Efter badet tog vi bilen hem, fast innan dess fick S för sig att vi skulle huppegupptäcksfärda lite och det slutade med att vi plötsligen satt på en pub i Norrtälje och åt en alldelens fantastisk hamburgare till lunch (Tobias åt Sempers "Thaigryta"). Därefter hade S i minnet att det fanns ett ställe längs E18 som hade fabriksförsäljning av kokosbollar och det fanns det och handlade gjorde vi... Tur som var kom vi på att vi skulle ta med en av lådorna vi köpte hem till kompisarna som bjöd på kräftskiva ikväll, så det är bara en låda kvar att frestas av. X-)

På vägen hem slog efterbadtröttheten in med full styrka och vi stannade faktiskt bilen och sov en kvart mitt ute i ingenstans på landet mellan Norrtälje och Väsby. Jätteskönt, men det innebar att den redan knappa tiden vi hade på oss mellan hemkomst och avfärd till kvällens kräftskiva var så gott som borta.

Vi vågade vägra kräftor helt och hållet i år, vill minnas att vi köpte en låda förra året. I år lagade S (på tio minuter!) en pastasallad med kräftstjärtar som vi tog med, vi slapp pysslet med skalandet. Tobias skötte sig utmärkt och åt som en häst, en hel burk mat och en hel burk efterrät plus en massa smakbitar, rån och majskrokar. Matilda var där med sin pappa och kom otåligt förbi då och då och kollade om Tobias ätit färdigt någon gång (men det hade han ju aldrig, snudd på). Värdparet bjöd på en kryddig sallad med pinjenötter och en god efterrätt bestående av chokladmousse med färska hallon på ett lager citrussmakande mousse (whiskeysmakande för de som inte ammade), allt enligt värdens och tillika födelsedagsbarnets önskemål. Gott!
Trevligt var det också. Jag och Tobias åkte hem vid 22:30 då det inte längre gick att hålla undan sömnen för lilleman, S stannade kvar för att fortsätta fira värdens födelsedag.

Tobias sov när jag bar in honom från bilen (första gången!) och jag fick av honom kläderna så att jag kunde lägga honom i sängen i bodyn utan att han vaknade fullt ut. Sen låg han lugnt i sin säng och tittade på mig när jag städade undan och bytte kläder. Jag stängde inte dörren när jag gick ut och fortsatte plocka ihop och när jag tittade in lite senare hade han somnat. Helt utan gråt och helt utan amning. Skönt! Men jag har en känsla av att om han alls piper till fram mot morgonen kommer jag att lyfta upp honom och amma, det börjar bli lite fullt... 8-)

Sen dess har jag nattsuddat med lite dataspel och bloggat förstås, men nu börjar det bli grusigt så jag skall skicka ett sista sms till S och sedan krypa till kojs.

Inga kommentarer: