söndag 14 september 2008

Första gula

Idag när Tobias och jag promenerade till centrum såg jag de allra första stråken med gula löv. Här och var har jag sett rödfärgade blad och löv hos buskar och annat, men nu anar man att det kommer att bli höst på riktigt. Det gör man för övrigt med temperaturen också, första gången jag tagit med handskar på promenad idag (jag hade inte på mig dem, men kände att de borde följa med). Jag minns att jag blev så förvånad när löven blev gula i maj när det blev höst i Sydney. Men någon vänlig själ förklarade att det hade mer med föryngring och tillgång på ljus att göra än med temperaturen, alltså att när mängden solljus understiger ett visst mått börjar träden föryngra sig. Det spelar alltså ingen roll att det fortfarande är 20 grader varmt, är det höst så är det! :-D Sen kan ju vara värt att nämna att de infödda trädsorterna inte ägnade sig åt detta fåneri - de fällde löv som vi fäller hår, ett gammalt för ett nytt...

Det är otroligt mycket rönnbär på rönnbärsträden häromkring förresten. Jag har för mig att man kan läsa i bondepraktikan om "mycket rönnbär blir en sträng vinter" (mycket mat åt fåglarna) eller "mycket rönnbär blir en snöfattig vinter" (träden bär bara en börda, inte två), eller något liknande. Det visar sig väl! :-)

När vi promenerade hem mötte jag ett par i matchande fritidsdressar. De såg ut att ha någorlunda bra kondition båda två för jag mötte dem i en uppförsbacke som brukar få mig att börja svettas och de var inte speciellt andfådda . Men de gick inte brevid varandra, trots att man lätt kan gå minst fem i bredd just där. Han gick lite före (och väjde minsann inte för barnvagnen, jag fick byta sida) och hon kom en meter bakom. Fick mig att fundera lite - var de ovänner? Var de så ofta ute och gick att de inte ville prata med varandra längre? Det verkade så trist och torftigt på något vis! Att gå ut och gå och sen inte utnyttja tillfället att prata, hålla hand eller åtminstone gå sida vid sida?
Nåväl, de kanske tillfälligtvis inte ens kände varandra! X-)


Tobias är bättre idag, han hade en liten liten aning feber när vi steg upp. Ett par timmar tidigare när väckaren ringde för babysim kändes han het och jag var läskigt trött så det var ett lätt val att ställa in dagens bad.
Idag hade jag egentligen ett ärende till IKEA, men när vi hade lastat Tobias och vagnen i bilen ville inte bilen vara med och leka. Det har faktiskt hänt ett par gånger den senaste månaden, att batteriet inte orkar svara på tändningen. USCH! Det är hög tid för service och den behöver nya bromsskivor och förmodligen en ny generator (eller vad det nu är som gör att den får batteritjall). Måste försöka få det gjort i veckan.
Men när vi nu ändå var påklädda och ute ur huset tog Tobias och jag en tur till Centrum istället. Nästan lika trevligt! S fick en "fridag" men istället för att slänga sig på rygg och vila passade han på att dammsuga och att börja bygga om sin dator. Ja ja, är man ledig får man ju välja själv vad man använder tiden till! :-D

Tobias och jag tog i alla fall en sväng förbi skoaffären och hittade ett par nya skor i storlek 21 (tack farmor!). Jag mätte hans fot och den var precis exakt 20, så jag chansade på att han skulle kunna ha dessa en månad i alla fall. Det blev ett par bruna med lite högre skaft och lite tuffa detaljer, men viktigast av allt - kardborrknäppning! :-D För milde tid så snabb han är på att knyta upp skosnören nu!
Sen gick vi förbi Clas-Olle och köpte en batteriladdare, jag var så frestad att köpa en sk "jump starter", en portabel starthjälp till bilen, men den var liiite för dyr... Innan vi lämnade centrum hade jag dessutom hittat tre små presenter till S också. En aning tidigt, jag vet, men jag tänkte att om jag inte köper dem nu kommer jag att hinna glömma bort vad det var! :-)






Nu

Inga kommentarer: