lördag 5 juni 2010

Nattning


Tobias sover oroligt nu på sista tiden. Det är mycket svårt att somna och han pratar mycket i sömnen. Ett par gånger per natt vaknar han och gråter/ropar på oss och kommer ofta över till oss fram på natten/tidiga morgontimmarna. Jag har märkt att han verkar lite mörkrädd, men inte så illa.

Vi har lite personliga varianter, men i stort sett nattas Tobias på samma sätt varje kväll (oftast av S just nu då, eftersom jag som regel ammar David). Efter kvällsmaten - pysj, tandborste, smokken, trasan, i säng. Sen följer eventyr/saga, släcka lampan, sjunga och godnatt.
Jag brukar pussa honom på kinden och gå ut. S brukar säga något om att det är bara att Tobias ropar om han vill något och så går han ut.

Igår glömde S säga just det där, om att ropa på pappa om det är något - så när han stod i begrepp att lämna rummet hördes en liten röst säga "...och så ropar jag pappa sen då".

Jag fick en FANTASTISK flash-back från min egen barndom! :-D När jag var liten brukade mamma och pappa stanna till utanför dörren när de just lämnat mitt rum och säga "sov så gott" varvid jag alltid svarade "sover redan så gott som". :-D Men ibland, ibland glömde de (gud förbjude) den lilla rutinen och jag ropade "SOVER REDAN SÅ GOTT SOM!" med ökande röststyrka, tills jag fick svar. :-D

Liten sjukling sover middag med Iggle Piggle, Krokodilen och Masken Max...

3 kommentarer:

Birger sa...

Tänk, det kommer jag ihåg ännu, hör, den av dörren, dämpade rösten på insidan...kände du dig övergiven?

teapot sa...

:-D Säkert litegrann, det var ju en rutin som bröts - sånt är ju viktigt när man är liten. Men det kan inte ha varit speciellt ofta ni glömde de där orden. :-D

Morskan sa...

Så gulligt... Jag minns inte riktigt, inte säkert. Men jag borde ju ha hört det jag med. :O)