onsdag 4 januari 2012

Har man inte att göra så...

Vi skulle ut en sväng egentligen, men så tajmade jag mellanmålsdags så illa att jag beslöt att få till det innan utfärd. Då upptäcker jag en pöl intill hörnet på kylskåpet.

Ingen chock denna gång, nu vet jag att det betyder att det där dräneringshålet för kondens/frost i kylskåpet fyllts med svart gunk igen och det har börjat rinna ut vatten på fel ställe istället. Vad ÄR det där gunket egentligen???? Var kommer det ifrån???

Lyckligtvis hann det inte skada bänkträskivan denna gång, det har gjort det ett par gånger eftersom vattnet rinner runt hörnet och in under diskbänkskåpets ena ände. Inte mycket, men tillräckligt för att vi nästan skulle få hjärtinfarkt första gången det hände...

Så... Tömma två nedersta våningarna på kylskåpet, tömma dräneringshålet, försöka rensa svart gunk, torka torrt på botten av kylskåpet, torka golvet. Passa på att torka rent i kylen när jag ändå höll på. Golvet framför fick en liten extra tork också, sen var det visst lite skit under framkanten av plastavrinningsskyddet under diskmaskinen också. Tog bort det också.

Medan detta försiggick låg Tobias på mage i soffan och spelade DS (David lekte med tågbanan). Tobias spelade såpass koncentrerat att han glömde gå på toa. Lite senare upptäcker jag en stor rund fläck i soffan. GNNGGHH! Av med sofftyget (tacksamt nog väldigt tvättbart), in i tvättmaskinen. Full attack på fläcken i plymån med rikligt med rengöringsmedel och många torra trasor (för att suga upp så mycket som möjligt).

När det är färdigt upptäcker jag att David förutom att leka med tåg även fyllt en blöja, så det är bara att ta av honom kläderna och byta blöja (under vilda protester, han avskyr verkligen att bli avbruten, oavsett anledning). När vi var klara var det middagsdags. För sent att gå ut. Tobias utbröt i ett mer eller mindre typiskt raseriutbrott över att inte få äta sushi till middag, som han hade fått upp förhoppningar om att göra. Nåja, det gick över och vi fortsatte innedagen i godartad form.

När jag ändå tömt de två nedersta våningarna i kylskåpet passade jag på att tömma resten också. Ut med allt gammalt! Det blev oerhört tomt. :-D Men så skönt! Man kan ju undra hur många burkar soltorkade tomater man måste ha i samma kylskåp??

Lite senare när S kommit hem gav jag mig på frysen också, slängde sammanlagt fem (5!) kassar med mat ur de båda skåpen. Det känns eländigt - vi måste bli bättre på att faktiskt äta upp det vi handlar i butiken!! Värt att notera kan vara att det äldsta jag hittade i frysen var från 2007 och det äldsta i kylskåpet hade ett "bäst före datum" under 2009. Så vi borde kanske gå igenom skåpen liiite oftare?
Väldigt skönt ändå, nu är båda skåpen behagfullt tomma - mycket mer inspirerande än innan! :-)

När jag ändå höll på att rensa kom jag på att jag skulle ta superdunderrengöringsmedlet (som man kan äta utan att ta skada, det är grejer det) och ge mig på stekpannans utsida som av någon anledning alltid blir full med inbränt fett hemma hos oss.

Men då somnade jag tillsammans med David och kom aldrig ned till köket igen... 8-) Får ta det en annan dag. Right. Tror hela denna dag var unik med tanke på att det fanns grejer från 2007 i frysen...

2 kommentarer:

Birger sa...

Det putsas och fejas, ser jag...

en annan sa...

Jo det kan man lugnt säga... :-D