lördag 19 september 2009

Skördefest


Idag packade vi hostande och snorande in oss i bilen och åkte till Valsta, en förort i grannkommunen för att besöka Skördefesten de ordnat denna (fantastiskt!) soliga lördag. Det var nu inte fullt så mycket grönsaker och lokalt producerat som vi drömt om, men det var en del hantverk, ett par grönsaker, lite Medborgarskolan och lokala fotbollslag etc. Tobias roade sig kungligt och fick hälsa på ett par höns, ett par får och ett par kalvar. Men roligast av allt var nog att få springa som en tätting härs och tvärs över gräset mellan gungor och folk. :-D

Vi fick med oss lite lokalt hantverk, lokalt odlad honung, hembakt delikat filmjölksbröd och hembakade rån (dvs strull på norska). Det var en ljudlig (trubadurer avlöste varandra) men ganska liten tillställning så för att göra det mesta av dagen besökte vi den lokala vedugnspizzerian/kolgrillsrestaurangen till lunch och tog sen bilen på huppegupp. Som vanligt åkte vi vilse någonstans i skogen och hann inte tillbaka i tid till stenförsäljarna som vi tänkt besöka för att slutligen försöka bestämma vilken sten vi skall lägga runt uthuset och längs med staketet mot grannarna. Nåväl, det hinner vi med en annan dag. Det var otroligt soligt och trevligt, trots att jag fick en hostattack av allt pratande och David fick nog av bilbarnstolen mot slutet av vår huppegupp. :-)

Nej, nu skall jag sätta på en kanna thé och provsmaka rånen! :-)

2 kommentarer:

Morskan sa...

Å. Rån.
Asså, jag har ju rånjärnet. Jag borde prova någon gång. Baka med smör. Får fråga Farmor och Mormor hur man gör, rent tekniskt.
Kan ju bara föreställa mig vilken katastrof det skulle bli! XO)

en annan sa...

Ha ha :-D Nejdå! Det går säkert bra! Eller så blir det som när jag skulle göra någon form av "flarn" då hela smethärket stelnade samma sekund som det kom ur ugnen. INTE EN CHANS att kunna rulla dem då!! :-D Men det knosade fnaset som blev resultatet var delikat i alla fall.