måndag 3 augusti 2009

Nybadad


Ikväll när vi badade David fick han lite go babyolja på kroppen och hans hy kändes riktigt fin när jag sedan tog på honom pyjamasen. Han har helt slutat fjälla/flaga, det är skönt. Hans navel ramlade ju av väldigt tidigt jämfört med Tobias, men det blöder lite lite grann fortfarande. BVC sade åt oss att bara fortsätta rengöra och passa på att det inte blir rött och irriterat bara så skall det läka. Imorgon skall vi in och mäta/väga, då skall vi be Yvonne titta på hans navel igen för säkerhets skull. Hon skall även få titta på några nya lite mer röda "plitor" som ser mer ut som lätt irriterade blåsor än de mer normala vita hormonplitor han haft sen han föddes. Jag tror säkert det är helt normalt, men det är bra att få det bekräftat i alla fall. Mer om huden på små spädisar: http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=7039

David kan vända på huvudet helt obehindrat. Han kan också åla sig ganska framgångsrikt frammåt när man har honom på mage. Han har lyckats vända hela sig från sida till rygg, men det har jag förstått är ganska enkelt (tyngdlagen hjälper till lite antar jag). :-)

David äter på oregelbundna tider, men strängt taget kan man säga varannan var tredje timme hela dygnet ungefär. Han ökar som regel intaget på kvällen men somnar snällt för en längre paus innan midnatt. Han sover sen för det mesta halva natten, vaknar mellan 03 och 04 för att äta och sen äter han ett par gånger till fram till Tobias väcker oss för dagen. Därefter SOVER han. :-D Han sover nog mest egentligen. Han har ett par vakenperioder på någon halvtimme-timme ungefär (som mest) men sen sover han ganska nöjt var vi än lägger honom. :-)

Senaste dagarna har han varit ganska dålig i magen, tror jag. Han verkar få jobba enormt mycket för att få ur sig bajs och luft. Natten till idag tror jag inte han sov allt för många timmar för jag upplevde att han inte var tillfreds med just något. Han ville inte äta så mycket och han bajsade åtminstone tre gånger. Däremellan låg han och tryckte och jobbade (missnöjt).
Jag hoppas det är övergående, att han skall få igång magen ordentligt och utan smärtor! Och kanske kanske så småningom att han inte behöver bajsa så många gånger under natten... 8-)
I eftermiddag och under tidiga kvällen har han fyllt ett par blöjor så jag hoppas att han (och jag) skall få en lugn natt.

Inga kommentarer: