måndag 13 juni 2011

Döskallar och skelett

Döskallar och skelett, ben, har hållit oss vakna inatt.

Tobias drömmer otroligt mycket mardrömmar just nu. Han var ledsen och farmor bar ned honom till vår säng vid 03. Vid 03:30 bar jag upp honom igen efter att han väckt oss med ett skri och en upprörd begäran om att få sova med farmor för att komma undan skelettbenen som var överallt...
Väl uppe på övervåningen övertalade han mig att om jag sov i hans säng skulle han nog inte drömma om fler döskallar eller ben.
Stackars lillkillen våran, vilka drömmar! Jag försökte vara pedagogisk och lugnande men kan inte riktigt dra mig till minnes vad jag sade...

Men mitt skelett känner definitivt av natten i hans säng så det fungerade nog (alla omgivande skelett, imaginära som verkliga, fick sig en läxa). 8-)
Published with Blogger-droid v1.6.9

2 kommentarer:

Birger sa...

Stackarn, vad finns som underlag till såna drömmar, barnprogrammen kan väl inte innehålla sånt. Undrar vad som rör sig i det undermedvetna.... eller har han kontakt....:)

en annan sa...

Fatta så det rör sig i huvudet på honom! Vi har ju besökt kyrkogårdar snudd på en gång i veckan denna månad så vi har ju pratat en del om just skelett. Sen har han läst en Donald där en karl målade sig med osynlighetsfärg varvid hans skugga reducerades till endast ett skelett (som sprang omkring och jagade folk med tillhyggen, mind you). Sen har vi något barnprogram där ett skelett är en av figurerna (en väldigt feg bov i "Superted").
Så skelett finns det här och där.

Men mest funderar han nog på döden och skelett just nu, appropå gravstenar och kyrkogårdar. Det är lite VÄL tidigt tycker jag!

Skall fråga på förskolan om de har möjlighet att väva in det i pedagogiken på något sätt. Annars får jag läsa på lite här och se om det behöver processas vidare.

Jag menar, han drömde ju om sladdar i ögonen här för inte så många veckor sedan. Det finns det nog ingen pedagogik kring...

...