fredag 17 februari 2012

Dagen

Natten till idag bjöd på en feberyrande David som i flera rundor grät och yrade, hostade och snorade. Mitt i allt ihop ville han äta också, vid ungefär halv fem. Jag frågade om han ville ha sina favoritflingor och mjölk men nej, mitt i yrandet vill han ha pasta minsann. Sen somnade han omedelbart om.

Inte konstigt att han var hungrig med tanke på hur lite han ätit senaste två dagarna. Det var väl också ett tecken på att han håller på att friskna till. Det har varit bra fart på honom idag, bara 38 grader som mest.

Men även jag hade drygt 38 grader på morgonen, och Tobias. S hade ögoninflammation och säkerligen feber han också (men han lät mig inte tempa honom).
Så vi stannade hemma hela bunten.

Barnen var lys vakna och oerhört stökiga redan före 06. Det har ALDRIG hänt en morgon då vi normalt skall till jobb och förskola!! Jag fattar inte det... Men när de väl fått frukost (David åt en och en halv portion pasta!) var det mycket lugnare och aktivitet upptogs på varsina håll i huset (= frid).

Lyssnar och läser bok.

Leker med polisstationen.

Vi vuxna fick jobba en hel del, jag slet med förkylningen men höll det mesta stången med febernedsättande. David kroknade ihop ordentligt vid lunchtid och fick aldrig till det med lunchen utan jag gick och lade honom istället. Han sov en utmattad tvåtimmars middagslur och när han sedan vaknade åt han lite yoghurt (vägrade allt annat).

När vi ätit lunch plockade vi fram "nylego", sådant som fåtts i julgåvor som man behöver sitta och fokusera på för att få ihop. Båda ungarna var väldigt lyckliga även om vi noterade en distinkt skillnad mellan pojkarna där David var oerhört fokuserad på att få ihop "Bärgarn" så att han skulle kunna leka med "Blixten" och "Bärgarn" ihop. Tobias var mycket mer fokuserad på alla nya koola bitar, han såg bara möjligheter och ville absolut inte bygga ihop det som modellen skulle bli utan istället använda bitarna till helt andra grejer. Han har en helt annan fantasi, det är helt tydligt. :-)

"Smålego"

Skelettarmar!! (lyckan var stor)

Någon form av byggnad med en oherrans mycket smågrejer.
Friden höll ungefär fram till mellanmålsdags, sedan fick vi lov att slå på en film för att det inte skulle sluta illa (MYCKET snor blir det när samtliga kombattanter är förkylda...).
Sen blev båda pojkarna sugna på storlego (Duplo) istället och idag bjöd vi föräldrar inte på några som helst diskussioner, fram kom duplot och pojkarna turades om att bygga och leka även med det.

Vardagsnjutning.
Alla "storlego" gubbarna skulle gå och lägga sig.
Under eftermiddagen stod det klart att Tobias verkligen fått samma som David. Febern steg och han tappade farten ganska allvarligt. Jag förstår precis hur han känner sig stackarn, ont i kroppen, frusen och ämlig...
Slut som artist.
Nu ligger han och hostar kruppigt uppe på sitt rum, om det blir illa i natt får vi palla upp hans säng och kanske släppa in lite friskluft. Förhoppningsvis skall väl ändå David sova relativt lugnt.

Det var vår dag. Hur var din?

2 kommentarer:

Birger sa...

Men oj,oj oj. Min dag började med kattväckning strax före 6, låg kvar en stund, med en katt som hela tiden påminde, upp i sängen, snabb rusch över mig (så jag inte skall hinna få tag i henne) frukost och läsa tidning, åkte in till Kronan, fikade där 9, med en semla, sedan på begravning mellan 11 och 13, Thor Larsson från Brändön. till Britt på en kopp kaffe sedan bastu på Kronan och middag hos Vitmossarna efter Kvantumbesök, hem till Cajsa och Skavlan och på det Forgotten, himla bra SF-film (du frågade om dagen)
Er dag var värre....

en annan sa...

Ja vår dag var ju inte helt hundra, men gudskelov går det lättare att få barnen att leka var för sig när de är lite krassliga.

Vilken Britt fikade du hos?? :-)

Trevlig dag för dig!
*kramar*