söndag 6 mars 2011

Hormonnivåer

Jag har på sista tiden börjat återfå hoppet om en normal hormonbalans i kroppen igen. Sakta men säkert har min hy normaliserats och håret, HÅRET, har gud vare tack och lov återgått till något som liknar sin forna typ.

Under graviditeten med Tobias var jag glänsande frisk och vackrare än någonsin, jag gick inte upp mer än nio kilo och vägde efter ett halvårs amning lika mycket som jag vägde när jag var tjugo (!). Graviditeten med David var en _helt annan sak_ huden fick spatt och var antingen flagande röd/torr eller ilsket inflammerad och finnig. Håret blev FETT, så pass illa fett att det urartade till slimmigt läbbigt fettigt hår under loppet av en dag. Däremot gick jag inte upp mer än elva kilo och kom snart efter förlossning ned i utgångsvikten igen (den var dock betydligt högre än minimivikten där när jag ammade en halvårsgammal Tobias...). :-)

Sen tog jag ikapp de där elva kilona och väger nu till och från exakt lika mycket som när jag var höggravid med David. Det i sig är ju en smärre katastrof, men det som varit som ett sjukt orättvist grädde på moset är att huden och håret fortsatt vara finnigt och fett även efter avslutad amning.

Men nu då - ett år och åtta månader efter förlossning har jag börjat våga tro att mitt hår kommer att återgå till sitt normala icke-feta tillstånd och finnar, ja det får jag då och då men bara när jag våldätit smågodis. :-)
Sen är det väl bara att sälla sig till skaran svenssons som behöver motionera mer och äta nyttigare, bita i det sura och försöka hitta viljan någonstans där inne i livsluddet.
Nu skall jag sätta mig och spela Warcraft i alla fall! ;-)

Inga kommentarer: