söndag 23 december 2007

Jul i Norge, del 1

De tittar på "Grevinnan och betjänten" kvällen innan julafton! :-D Galet... Den visas ju alltid på nyårskvällen i Sverige.

Idag har vi lämnat lillen med farmor medan vi skulle inhandla sista minutenklapparna i turbofart, det tog lite längre tid än vi beräknat (vi träffade flera goda vänner) men han hade skött sig exemplariskt och sovit gott mest av tiden.

Sen fick vi smaka på "sylte" (pressylta) och lefse (mjuka tunna potatis tunnbröd), jag fick lite sill på bröd också. Gott! S mor har gjort en "ribbe" (revbenspjäll inklusive kotlettbiten) ikväll, som skall vara till rester under mellandagarna, det påminner mycket om hur vi gör julskinka, med formen och själva köttbiten som främsta skillnad. Nu vet jag att både S och hans mor förmodligen inte håller med om detta, men jag får återkomma om att detta när jag smakat den. :-) Man lägger mycket arbete på att få svålen krispig, det är ju i och för sig en skillnad mot hur vi brukar griljera vår skinka. Det smakar lite snarlikt knäck faktiskt, ganska gott. :-)
Det skall bli skoj att prova all mat som bjuds till bords i morgon.

Det känns väldigt speciellt att fira jul i år, med Tobias. Och med S.
Jag saknar min familj något förskräckligt, inte helt väntat - jag har ju firat jul på annan ort tidigare, men det har nog med Tobias och min egen nya lilla familj att göra. Jag vill ha _hela_ min familj nära. Men men, det går ju bra det här med. Nu har jag ju hela S familj nära, nästa år får jag fira med min familj. :-)

Inga kommentarer: