onsdag 12 december 2007

Ömsom vin ömsom vatten


Idag var det "mammagruppsträff" igen. Vi skulle prova på babymassage och prata om vaccinering och sjukdomar. Jag skulle ta bilen till centrum för att kunna frakta hem lite julklappar efter mammagruppen så naturligtvis var jag senare ute än om jag tagit bussen. Tobias hjälpte inte heller till idag, först rann blöjan över så att bodyn måste bytas ut. Sen kräktes han en stor gulp så body nummer två också måste bytas... Hej å hå! På med ny body, upptäcker försent att den är för liten, nåja, den funkar om man bara använder mittersta knappen i grenen...
In med bäb och vagn i bilen och iväg till BVC, vi missade massagen men fick med oss resten av mötet.

Anita tipsade om två rörelser som kan hjälpa Tobias med bajseriet: barnolja på händerna och "vattenhjulet" och "månen och solen" omväxlande med knäböjningar (knäna ihop mot lilla magen). Det skall jag prova. :-)

Sjukvårdsrådgivningen: Spädbarnsmassage - för onda magar


Sen gick vi i centrum och spanade på julklappar.
Då blev det svårt. Jag hade återigen klätt på Tobias ett lager "ytterplagg" (istället för overallen). Och jag hade fårskinnsåkpåsen i vagnen. Men han blev så VARM. Himmel! Och GRÄT gjorde han. Han tystnade så fort jag lyfte upp honom men till min fasa inser jag att han säkert blir förkyld av att jag lyfter upp hans svettblöta lilla rygg och bakhuvud upp i luften inne i centrum om och om igen, och jag vet inte vad jag skall göra. Vad skall man göra?? Jag bestämde mig för att avbryta och åka hem.
Då somnade han.

Hm.

Jag passade på att fika. 8-)

Det blev en delikat säsongsinspirerad pepparkakslatte och en scones med marmelad och creme cheese, mums! Sen fick Tobias lite mat och en ny blöja och härlig frid infann sig (i säkerligen en timme).
Sen blev han för varm igen. Då åkte jag hem.

Nu har han somnat i mitt knä och det känns rätt skönt att sitta här hemma, i tystnaden och lugnet. :-) Ändå är det som om centrum ibland känns som något helt nödvändigt, som om jag verkligen behöver de intryck, ljud och människor som är där trots att det är ytligt och bara mest handlar om shopping. Det finns säkert någon förklaring på det. Jag får fundera lite på det.

Inga kommentarer: