torsdag 10 april 2008

Katerina Janouch

Tänkte att jag skulle uppdatera mig lite om människan, så att jag vet lite mer när det är dags för bok-grejen på Piratförlaget. Herregud vad hon bloggar!! Insåg just att hon skrivit 6 inlägg på en dag (igår) och det är ju helt enormt många. Kanske var det en "specialdag", men ändå.

Detta säger Wikipedia:

Katerina Janouch, född 22 februari 1964 i Prag, fembarnsmamma, författare, sexrådgivare och journalist.

Janouch kom år 1974 från dåvarande Tjeckoslovakien till Sverige, där familjen bosatte sig i Stockholm. Efter universitetsstudier i konstvetenskap och litteraturvetenskap har hon arbetat som förlagsredaktör och översättare samt som frilansjournalist för bland annat Mitt Livs Novell, Expressen och Vecko-Revyn. Hon var vidare med och startade svenska Elle.

År 1992 började Janouch svara på frågor i Vecko-Revyns samlevnadsspalt, och det är i rollen som sexrådgivare hon blivit mest känd för en vidare publik. Sedan 2003 svarar hon på frågor om sex och samlevnad i Expressen. Hon medverkar även i tidningarna Mama och Tove med egna spalter.

Förutom sin journalistiska verksamhet, har Janouch även skrivit romaner och faktaböcker för barn och vuxna. I boken Anhörig berättar Janouch i skönlitterär form om sin makes långvariga alkohol- och kokainmissbruk och hur de tillsammans bemästrade situationen.

Böcker

  • Våta spår (roman, Wahlström & Widstrand, 1993 - Pocketförlaget, 2006)
  • 100 frågor och svar om sex & kärlek (Wahlström & Widstrand, 1995)
  • Sex & sånt (Natur och kultur, 1998)
  • Sexsvar (Bonnier Carlsen, 2002)
  • Orgasmboken : allt om konsten att få orgasm (Forum, 2003, 2006)
  • Anhörig (roman, Piratförlaget, 2004)
  • Så blev jag till (Bonnier Carlsen, 2004)
  • Föda hemma (bloggbok med Anna Toss, 2005)
  • Barnliv (Piratförlaget, 2005)
  • Ingrid har plåster (Bonnier Carlsen, 2006)
  • Relationer & Sex (Forum 2006)
  • Dotter önskas (roman, Piratförlaget 2006)
  • Ingrid vill bada (Bonnier Carlsen, 2007)
  • Sommarbarn (roman, Piratförlaget, 2007)
  • Ingrid och Bassiluskan (Bonnier Carlsen, 2007)

Filmmedverkan

  • 2004 – Kärlekens språk

AdLibris: Katerina Janouchs böcker (95:- specialpris för de nya böckerna om att vänta barn, föda barn och första året som förälder)
Hennes blogg på Amelia.

Jag vet att jag hörde/läste om hennes bok "Anhörig" (om hennes mans missbruk och deras gemensamma väg ur det!) när den kom ut, den kändes intressant om än tung, men det har aldrig blivit av att läsa den. Nu ligger de senaste nya böckerna mycket närmare mitt hjärta så det blir nog så att de blir lästa först, om jag skall läsa något (jag har ju gubevars precis läst ut "9½ månad", men mer om den senare).


Så, nu har jag skrivit av mig lite, nu måste jag äta något! Gossen har inte vaknat för dagen ännu. Senaste veckan har han vaknat med en bajs någon gång strax kring 07 varje morgon, men inte idag. Så jag får se om jag hinner äta innan han vaknar.

Inga kommentarer: