måndag 10 november 2008

Febrigt


Idag är vi hemma alla tre. S har ont i magen och känner sig helt avslagen efter helgens magsjuka. Tack och lov har han inte behövt kräkas sen igår. Tobias har hög feber och är väldigt lös i magen. Han har inte heller behövt kräkas sedan natten till söndag.

Som ni förstår blev vår hotell-weekend i Jönköping inte precis så mysig som vi hade planerat! X-) Men fram till lördag eftermiddag mådde alla någorlunda (S uppvisade alla tecken på förkylning/maginfluensa redan innan, men han bet ihop och var duktig). På lördagen var vi ute tidigt och spankulerade på stadens (kullerstensguppiga) gator. S fick ett par handskar och en mössa (båda försenade födelsedagspresenter), Tobias fick ett par raggsockor. Sen träffade vi kompisen med sambo och de guidade oss på en trevlig långpromenad upp till Jönköpings stadspark. Där var det otroligt fint och fullt med djur (änder, getter, får, hästar) och en jättestor lekpark.

Tobias fick prata lite med getterna och verkade testa samma "språk" som när han pratar med katter (tjutande på ett sätt han inte praktiserar med människor).

Lekparken var en hit, Tobias gillade speciellt alla små fristående gungande/guppande åkdon. Hans mor fick ställa upp som säkerhetsinstallation och åkte med förtjusning med.
Tyvärr var det väldigt dåligt glid på rutschkanorna, annars hade han nog fått åka utför flera (vi fick maka honom nerför de flesta).


När vi käkade en försenad lunch på Thai-restaurang var Tobias mat bara ner och vände. TACK OCH LOV FÖR HAKLAPPAR MED INBYGGD SKÅL! 8-] Han var inte speciellt modfälld då utan pratade på och var sig själv, vi fick byta lite kläder på honom och sen somnade han på vägen tillbaka till hotellet.
Sen utbröt allmän magsjuka som både S och Tobias nästan dukade under för. Blech. Aldrig har jag känt mig så tacksam för att jag packade lite extrakläder åt alla! Både jag och Tobias fick byta ett par gånger under kvällen. Hotellrummet klarade sig däremot förhållandevis bra och Tobias kräktes bara lite vatten i min säng fram på sena natten, inte värre än att det gick att lägga en handduk oppepå och sova vidare. Men gossen blev väldigt svag och har sedan dess haft ganska hög feber. :-(

Det är inte mycket kraft kvar i den lilla kroppen idag, han sover just nu och när han var uppe var det inte alls samma pojke som vanligt. Jag tror jag såg honom le en enda gång från det vi steg upp till vi lade honom igen.

S var en champion och körde hela vägen hem igår. Och när vi kommit hem Tobias middag och det blev en ganska sen läggning, men han spenderade nästan hela kvällen fram till dess sovande i famnen på sin (sovande) far. Han somnade sen nybadad med en nöjd suck direkt när jag lade honom i hans svala säng. Därefter sov han hela natten fram till 05-tiden då jag sövde om honom och vaknade inte förrän 06:15. Då mutade jag honom med amning och mammas och pappas säng och vi somnade om alla tre fram till 09-tiden ungefär.


Igår åt han förhållandevis bra. Men idag har han inte uppvisat någon vidare aptit - han åt en fjärdedels smörgås (med smör), en halv mosad banan och ett kex.
Kex är för övrigt lite mer intressanta när de plockas ur vattenmuggens inbyggda snacks-förvaring... :-)

Vi får se vad han önskar äta till lunch, håll tummarna att han äter en någorlunda normal portion!

Inga kommentarer: