lördag 22 november 2008

Mer snö!


Inatt hade det snöat massor! Säkerligen 10-20 cm på sina ställen med vit fluffig nysnö, härligt! :-) Tobias vaknade före halv sju och S var en champion och steg upp då. De åt frukost och sysselsatte sig i flera timmar medan jag fick sovmorgon. Babysim var inte aktuellt idag eftersom Tobias är lite förkyld (ingen feber tack och lov). Bland annat tog S en liten lur framför TV'n i fotöljen i rummet igen och Tobias passade på att låna fjärrkontrollen från hans avslappnade hand... Rackarungen har lärt sig att när pappa sover kan man låna de där grejerna man annars inte får ha!
Tobias ägnade sig annars åt att klättra upp i soffan och prata med blommorna, han ägnade sig inte åt någon större förstörelse tack och lov!


Efter lunch var det dags att gå ut och göra lite nytta/leka i snön. Tobias första möte med snö var _tveksamt_ (...det ÄR JU KALLT MAMMAPAPPA!!) men han kom snabbt över sin initiala tveksamhet och kravlade snart omkring som han aldrig gjort något annat. Snö på ansiktet verkar inte vara någon höjdare, och det kan man ju förstå. Varken skorna eller vantarna funkade speciellt bra, han kröp ur ena skon och var kall om både händer och fötter när vi kom in. Jag undrar om vi måste köpa större vinterskor??? Handskarna kan vi fixa genom att byta sort till ett par av de tjockare, idag använde jag de fodrade galonisarna eftersom jag trodde det skulle vara blött (men det var det inte).



Vi vuxna borstade snön av de sista grejerna som behövde städas undan, täckte över och bar in det som var kvar. Jag planterade tulpaner intill stubben mitt på gräsmattan - HÅLL TUMMARNA att de klarar av att växa upp genom gräsmattan sen när det blir vår jag lade nämligen tillbaka gräsmattan som "lock" på hålen jag planterade dem i. Jag är förstås övertygad om att jag lade dem för djupt ned och att det kommer att vara för kallt/hårt/blött etc innan det hinner bli vår... Men jag hoppas de får det bra därnere! :-)

S fixade en fin islykta av vattnet som delvis hade frusit i den gröna regnvattenhinken vi hade, vi ställde en marschall i den och fick njuta av den hela kvällen (brinner än).


På eftermiddagen sov Tobias en låååång middagslur (för att vara han), en timme och 20 minuter. Det behövde han säkerligen, dels av utomhusaktiviteterna och dels av förkylningen som verkar gneta på i hans system.

Sen på kvällen fick han bada en lång stund (hans mor passade på att ligga och värma sig på golvet i badrummet) innan läggdags och han somnade ganska ögonblickligen när vi lade honom. :-)

Medan vi badade bakade S en "mandel surprise" som vi festade lös på till efterrätt. :-) Det var resultatet av det halvt uppätna receptet han skrev av TV'n i veckan. Finhackad/mald mandel, ägg och socker, med blåbärsfyllning. Jättegott! Sen kunde vi konstatera att det hade varit fiffigt att ha kvar den halvan av receptet som Tobias åt upp för dels stod det vilka mängder det skulle vara av ingredienserna och sen stod det hur man skulle tillreda dem. Nu fick vi en större mängd smet kvar, men den får bo i frysen till andan faller på igen! :-D

Inga kommentarer: