fredag 7 mars 2008

Lantz i P4 och Lantz på köksbordet


Surrealistisk känsla. Här sitter jag med två mackor och en kopp choklad (Tobäbisen somnade innan vi hann klä på oss i tid för att hinna bussen) och läser Annika Lantz bok "9 ½ månad" när plötsligen samma människa dyker upp i radion.

Jag har skrattat mig igenom den första halvan av denna bok, den är HELT fantastisk. Och jag gillar verkligen hennes respektlösa språk. Respektlöst och naket. En trivsam kombination.
Den handlar (åtminstone halvan jag hunnit läsa) om väntan på och livet som mammaledig med andra barnet, inklusive kolik och kronisk trötthet med mera. Lätt att känna igen sig i, ännu lättare att känna sig tacksam för att Tobias verkligen är världens bästa bebis (på alla sätt, inklusive sovvanor).
Mer om boken här: www.adlibris.se
Intervju med Annika Lantz i Aftonbladet: www.aftonbladet.se/foraldrar

Av boken har jag förstått att hon jobbar med radio. Men jag har ju aldrig hört henne (har inte lyssnat mycket på radio senaste tio åren). Så plötsligt hör jag hennes röst, ur radion, i mitt eget kök, när jag precis läser hennes egna ord ur boken framför mig. Surrealistiskt.
Det blev ett uselt första intryck. Fast kan det verkligen räknas som första intryck i och med att jag redan läst boken? Hur som helst, människan pratar ju STOCKHOLMSKA. Herregud. I mitt huvud hade hon förstås någon mer normal svensk dialekt, något som inte slår en i öronen när man hör det. Hon skrattade också mycket åt något jag missade, kändes lite som när man går på fest som enda "främmande" hos folk som i stort har känt varandra sedan småskolan. Man missar en del poänger. Trist.
Mer om radioprogrammet: www.sr.se/p4/lantz


Nej nu har lillen vaknat, vi kanske skall försöka hinna nästa buss då? :-)

Inga kommentarer: