torsdag 8 maj 2008

Paj


Idag var mammagruppen hemma hos mig på lunch. Från början var jag ganska säker på att det bara skulle bli Olivias mamma och jag så jag passade på att bjuda in Valters mamma också. Men sen blev det så att alla utom Julia och hennes mamma dök upp så det blev fullt hus. Mycket trevligt! :-)
Jag hade bakat en paj (bilden ovan) som såg helt fantastisk ut men hade kunnat smaka bättre (överkokta broccoli och inte tillräckligt kryddad ost/mjölk/äggblandning), alla var förstås artiga och tyckte den smakade bra... Och nu vet jag att det minsann går finfint att göra pajdeg av flytande smör också, om man som jag glömmer att skaffa nytt margarin när det tagit slut. Pajbottnen blev precis lika spröd och god som den brukar. Det är väl förstås aaaningen dyrare med flytande smör istället för margarin så jag tror jag nöjer mig med att arkivera lärdomen för framtida akuta margarinbristsituationer.

Även idag tyckte jag att Tobias "lekte" mer med de andra barnen än någonsin förut. Han låg på mage och klappade ivrigt med händerna i golvet varpå Cajsa gjorde likadant (lika ivrigt), det såg precis ut som om de busade. :-D Olivia var cool som vanligt och satt rakt upp utan stöd och plockade med leksakerna runt sig. Lilly låg på mage och spanade in Tobias och Cajsas busande, hon gillade de "nya" leksakerna och det var bara när Tobias kände lite för hårdhänt på hennes öron som hon blev lite missnöjd (och när hon blev hungrig och trött om vartannat lite senare då förstås). Valter var skinande glad som en sol hela dagen fram till han somnade (lagom till hans mamma skulle gå och hämta storasyster på dagis).

Jag gick med två av mammorna på deras väg hemåt och Tobias somnade när jag ammade honom precis innan avfärd så jag lade honom sovande i vagnen. Tror det är första gången jag lyckats plantera honom sovande i vagnen och komma ut utan att han vaknar. Sommarvädret är otroligt behagligt - att man inte längre behöver många lager med ytterkläder innebär att man faktiskt inte måste väcka barnet när han somnat, det räcker bra att mysa in honom med en filt om det skulle behövas. Och sommarväder är det! Det är jätteskönt igen, man kan gå ut utan ytterkläder (fast det gör man ju inte, man är ju inte galen, det är ju bara den 8 maj...) och långbyxor känns alldelens för varmt. :-) Underbart!
Tobias sov till vi kommit halvvägs ungefär, det blev alltså bara en knapp timmes sömn för lillen. Sen ville han inte somna igen förrän strax före nio och då sov han ungefär en halvtimme varefter han vaknade och grät svårartat. På med pysj och sen i säng igen. Han hade svårt att komma till ro. Jag kan ju inte låta bli att undra om hans huvudstupa fall ned från soffan tidigare under dagen kan ha med oron att göra, om han på något vis drömmer om eller bearbetar den smått traumatiska upplevelsen i sömnen?

Men men, nu sover han i alla fall. Håll tummarna att det blir en bra natt!

Inga kommentarer: