måndag 26 maj 2008

Strumlor och futsolor


Våfflor med yoghurt och åkerbärssylt - mums! Det fick bli min första morsdagstårta. Tobias och S gav mig dessutom en bukett liljor. Vi firade så till den milda grad att jag glömde ringa min egen mamma! :-/ Förlåt mamma! Jag älskar dig och du är den bästa mamma man kan ha! :-)

Åkerbäret är för övrigt Norrbottens landskapsblomma. Latinska namnet "Rubus Arcticus" lärde sig nog de flesta barn att den hette eftersom det stod tryckt på alla mjölktetror på 70-80-talet. :-) Det måste vara det mest välsmakande bäret i världen, milde tid. Sylten S förärade mig med på min födelsedag smakar himmelskt! Precis som jag minns det från min barndom. :-)

Strumlor och futsolor då? Ja det är en svorsk "tolkning" och en felsägning, var bara tvungen att skriva upp det någonstans - svårt att låta bli att tycka om någon som säger "strumlor!" med sådant eftertryck (menandes smultron)... :-)

3 kommentarer:

Morskan sa...

:O) Jag fick en excenterslip (jag får skylla mig själv som två dagar innan morsdag uttrycker min önskan att hushållet borde äga en slip, för att jag inte hade tänkt handslipa allt elände som skall slipas... ;O)) och en utbyggd frukost med äggröra och nybakade scones bl a. G hade planer på att baka smarriga muffins fick jag veta sedan, men tiden gick för fort och plötsligt var det för sent för barnen att vara med, så vi lade ned det. Så man kan kanske anse att G är skyldig mig en tårta? ;O)

en annan sa...

:-D Jamen, det är han ju! :-D Annars blir det ju en form av "nedtrappning" av firandet ju. Du skippar farsdagstårtan, nästa år får ingen av er någon present, året därefter glömmer ni att köpa ett kort, året därefter kommer ni inte ihåg att det är... Men nej, förresten, då börjar ju Norah vara så stor att hon faktiskt kan komma hem från skolan med egenhändigt förfärdigade mors- och farsdagsgåvor. :-)

Morskan sa...

Ja! Barnens kommande alster är förstås grejen! Föräldern som inte firas, får såklart bistå med sovmorgon, god mat och tårta!
Här skall inte trappas ned någonting! ;O)