onsdag 15 april 2009

Pysslingen


Två dagar in i inskolningen och jag kan bara säga - så ROLIGT vi har haft! :-D Jag missade ju det mesta av inskolningen hos dagmamma och om jag inte minns fel fick S bara vara med utomhus och under ett fåtal timmar den veckan.
Nu har jag fått iaktta den lille mannen när han interagerar med andra barn på "vår" avdelning, visserligen inte alla sex utan bara de fyra som är friska, men oh så skoj det är! :-)

Det är Elsa, enda tjejen och yngst (dryga året) och hennes bror Felix (drygt 2 år) och tvillingarna David och ...Linus? (kommer inte ihåg hans namn, måste kolla imorgon!) (2,5 år). Sen saknas det två killar som blev sjuka under påsken, varav en skall vara kring året och den andre lite äldre. Tobias är alltså inte helt minst, men han är inte stor om man jämför med de andra pojkarna... :-D

Vi tre föräldrar (bara tre eftersom de andra barnen är syskon/tvillingar) har lekt, ätit, sjungit och sovit med våra barn och Monique och Linda som är vår avdelnings förskollärare.
Lokalerna är ekande tomma, men varje dag har det dykt upp nya leksaker och runtomkring huset jobbar bygg- och anläggningsarbetarna så det ryker (bokstavligen, eftersom de lagt asfalt både igår och idag!) med att göra färdigt utsidan. Det skall byggas sandlådor, klätterställningar, monteras utemöbler och slutligen rullas ut gräs - det skall bli otroligt kul att se hur det hela blir till slut. Jag skall försöka ta med kameran och dokumentera bygget imorgon.

Det är fräscht och på vår avdelning väldigt lugnt. Barnen ägnar sig lite åt varandra och mycket åt leksakerna. Avdelningen vägg i vägg är mer livad, där skolas 11 pojkar och 2 flickor in tillsammans med cirka 13 föräldrar och fyra förskollärare. Eftersom alla de barnen är 4 år och äldre är det helt naturligt ett annat tempo därinne (milda makter..!).
Tobias var extremt "mammig" när vi först kom dit igår, jag fick knappt av mig jackan (han började gråta när jag var tvungen att putta ut honom en centimeter från min person för att få av den). Men idag gick det bättre och han rör sig mer och mer frimodigt i de öppna lokalerna.

Sovandet går det som väntat sämre med. Det är som om hans ben är bebodda av småtroll när vi lägger oss i det lilla rummet tillsammans med de andra. Han sprattlar och vänder sig, busar och flirtar (både jag och Monique åkte dit idag när han flirtade så att ingen av oss kunde hålla oss från att fnissa). Han är så trött att ögonen går i kors, man ser att han VERKLIGEN skulle behöva sova en stund men han tror sig inte... Förskollärarna försäkrar mig hurtigt om att han kommer att sova jätteskönt så snart vi föräldrar försvunnit ur bilden. Det tror jag på när det hänt! :-D
I gengäld har han sovit två och en halv timme ute i vagnen direkt efter hemgång både igår och idag - samt att han somnat omedelblickligen när vi lagt honom på kvällen.

Det är skönt att se att Tobias tar för sig. Han blir mer och mer hemma i lokalerna och nu vet han var maten serveras och var de stora barnen gör alla spännande grejer (saxar, lim, färger och inte minst klossar). Han har inte visat några stora "rymmartendenser" men om bara några månader kommer han att nå upp till blandarvredet för att slå på vattnet i tvättrännan... då om inte förr lär vi få användning av de extra kläderna han har med sig.

Imorgon kanske vi skall gå ut också, även om det inte är så mycket "gård" att leka på just nu kanske vi tar oss ut utanför och utforskar lite.

Inga kommentarer: