torsdag 5 november 2009

Mycket nytt


Tobias flytt över till "riktig" säng har gått (långt) över förväntan! :-) Han har inte kommit upp, utan sitter oftast kvar i sängen när han vaknar och gråter. Han vaknar inte oftare, snarare tvärt om och anledningarna är i stort sett samma dvs. saknad napp eller trasa eller bara allmänt orolig.Jag har hittat honom med fötterna på kudden, på tvären, uppkrupen i huvudänden av sängen etc. men han har tack och lov inte ramlat ur. Om något verkar han sova lite bättre i den nya sängen.
I morse väckte jag honom och undrade om han ville hänga med in på badet när jag skulle duscha, om han inte får följa med in brukar han vakna och bli förskräckligt ledsen. Men imorse ville han ligga kvar i sängen och läsa!! That's a first! :-D Det var ju jättemysigt! Så jag duschade i lugn och ro, David låg på golvet på min morgonrock och filosoferade. Sen när jag var klar var Tobias redo att stiga upp och börja leka, då hade han "läst" tre böcker. :-)

Tungan rätt i munnen på dagis

Vi har även infört totalt "nappförbud" på dagtid. Tobias tänder har tydligt formats av användandet hittills. Det fantastiska är att han faktiskt accepterar detta förbud, naturligtvis inte utan tjat och ibland gråt. Men det fungerar hur bra som helst att fråga honom om han verkligen vill gå och sova - nej - "men då behöver du ingen napp, för den använder man bara när man sover".

Koncentrerad lillebror första gången i stol

Inspirerad av Lillys mamma testade jag idag att låta Tobias sitta på tripp-trappstolen intill mig vid matbordet och även det gick precis hur bra som helst så det skall vi fortsätta testa. Snart nog måste ju David börja sitta med vid bordet och då vill jag gärna använda Tobias IKEA-stol med brickbord. David börjar bli svårare och svårare att hålla nöjd och sysselsatt på golvet medan vi äter. Vi testade att sätta David i IKEA-stolen men MILDE TID vilka protester från storebror! Det är ju HANS STOL... X-) Nåja, jag hoppas det går över vad det lider! :-)


Tobias har lärt sig hur man får igång kameran

Inga kommentarer: