torsdag 19 mars 2009

Inte mycket spring i benen


Idag har Tobias gått omkring lite själv, faktiskt också klättrat upp på en stol för att leka lite med laptopen i köket. Men det är inte många meter han går utan att börja gråta. Det är JÄTTEJOBBIGT detta. :-(
Han har varit feberfri hela dagen, men han har inte ätit något mer än ett par "gummibears" och chokladen av två chokladdoppade russin. Han blir helt vild när man plockar fram något ätbart, hela kroppen spänner sig och han protesterar redan på flera meters håll. :-(
Han har druckit både saft och vatten och jag lurade i honom lite proviva också. Men det är allt.

Både han och jag har sovit en del idag, men inte mer än en längre sammanhängande stund på förmiddagen (Tobias i vagnen medan jag prommenerade) och en på eftermiddagen.

Jag pratade med Vårdguiden ikväll om det att han inte ätit på så många dagar (fem, lite drygt) och samtidigt har diarré. De tipsade om att försöka ge honom något att äta i små portioner, ofta och "när han minst av allt förväntar sig det", sjuksköterskan tipsade om följande:
  • rivet äpple som fått ligga framme och bli brunt (??)
  • majskrokar
  • en tesked med smör (att slicka på)
  • brödbitar i roliga former med mycket smör
  • spagetti i badbaljan
  • blåbärssoppa
  • majsgröt
Hon bad oss hålla ögonen på om Tobias plötsligen inte alls vill/kan stå på sina egna ben och när han ligger, om han vänder sig bort och inte går att få kontakt med - då måste vi åka in med honom till akuten (förmodligen uttorkning då).

Han har bajsat idag, en fullständigt flytande illaluktande blöja som läckte ut upp på ryggen, sen kom ytterligare en lite senare. Man kan ju undra vad det är som kommer ut när han inte äter?

Bilen är inlämnad på verkstad, jag har inte hört av dem sedan dess (han skulle ringa innan han började byta ut något) och bajsprovet inlämnat på labb. Förhoppningsvis går båda snabbt och vi får besked imorgon... Jag blir hemma imorgon med.

Inga kommentarer: