fredag 9 juli 2010

Ansikten


Jag har som ett experiment låtit Picasa indexera alla människor som förekommer bland de 191 825 bilder jag har på min hårddisk. De flesta bildfilerna är foton och de allra flesta fotografierna är på våra två pojkar.
Men det finns en hel del bilder på andra människor också. Det finurliga programmet hittar ansikten och matchar dem med varandra så att när man namngett de vanligaste personerna börjar det plötsligen rassla in bilder på vederbörande, sorterat och klart. JÄKLAR så duktig den är på att känna igen folk!!

Jag noterade att kusinerna Ruben och Norah blandas ihop en del, men bara som småttisar. Tobias har blandats ihop någon enstaka gång med Ruben och en mer än en enstaka gång med David. Men det är ändå otroligt tydligt att David och Tobias inte är så himla lika eftersom den verkar klara att se skillnad på dem för det mesta. :-)
S har inte blandats ihop med någon, jag har blandats ihop med kompisen J's fästmö. Men det var begripligt för det var någon bild där jag hade lååångt lockigt och blont hår utkastat runt huvudet och sån ser ju hon ut för det mesta! :-)

Det är koolt att se alla dessa ansikten uppradade intill varandra, man får en superhäftig bild av hur 'tiden går' för oss alla. Speciellt tydligt på barnen, men det syns även på oss vuxna! :-)

Inga kommentarer: