torsdag 21 mars 2013

Underkänt




Då och då stöter jag på bebiskläder som är helt felsydda. Som den här otroligt söta jackan med tillhörande byxa som vi fick i present till Ellinor av våra underbara grannar.

De är jättejättemjuka, massor med söta detaljer och sydda för en vuxen kropp som är 68 cm lång. Eller, kanske inte sydda för en vuxen kropp - men väl för en oerhört smal bebis med långa (smala) armar.

Bebiskläder MÅSTE ha stora ärmöppningar, relativt vida ärmar och ben samt en viss vidd runt kroppen (om de inte är stretchiga, då är det ju OK). Man kan alltid rulla upp långa ärmar, men inte om de är för snäva. Ellinor grät innan vi var färdiga med den här jackan (skulle ha dragit av henne den om jag inte hunnit förbi halvvägsmarkeringen...), tänker inte försöka knyckla in henne i den igen. MEN DET ÄR SÅ SYND. Den är ju så jäkla söt!!

Små bebisarmar sträcker aldrig in sig i ärmar sådär rakt och fint som vi vuxna kan göra. Små bebishänder håller inte ihop fingrarna när man väl fått in dem genom de trånga ärmöppningarna utan de spretar och ömsom fastnar ömsom griper tag i plagget på vägen in, då är det bra om föräldern kan få in mer än två fingrar i ärmen för att hjälpa till. Så det så.

Jag har också noterat att Lindex finfina plyschmjukisbyxor har fått en ny, slimmad modell. Byxbenen blir mer som en tights än som en plufsig mojsig mjukisbyxa och SÅ stretchiga är de inte. Varför gör man så???
Samma bralla ärvd av brorsorna är mycket mer generös och "skön", det var en klar favorit men nu köper jag inga fler om jag inte kan se att de ändrar modellen igen.
Pojkmodell versus bebismodell av samma byxa - VARFÖR göra bebiskläderna slimmade??

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja jösses, men söt var den, det är nog som du misstänker, modevärlden börjar göra om små runda bäbisar till långsmala modeller

en annan sa...

Jag funderar på om jag skall spara just den här outfit'en som dockkläder. Utifall att vi kommer att ha någon som leker med dockor här i huset framöver... Just för att den var så söt! :-)

Modevärlden måste ha tappat förståndet, allt för många icke-föräldrar inblandade i designen kanske? Bebisar är väldigt sällan långsmala.