onsdag 13 februari 2008

Kampen mot tummen

En kortisbloggning på stående fot såhär strax efter läggdags, inknappat på syrrans laptop i deras kök långt uppe i Luleå.

Tobias sover gott, det tog bara en timme att lägga honom idag (inklusive amningen i TV-fotöljen) så han somnade ganska precis 22:40. Försöker vända hans dygn tillbaka en aning, vi har nattsuddat lite här uppe i underbara Luleå. Eller, vi har nog framför allt sovit lite längre än vanligt. :-) Vi diskuterade sannolikheten av att det kaffe jag dricker sent på kvällen påverkar Tobias när han äter sina sista kvällsmål. Jag skulle tänka mig att den är ganska hög, att koffeinet får större påverkan på honom än på mig (som aldrig märker av kaffe sent på kvällen). Kan ju vara sunt att hålla sig ifrån det oavsett hur det ligger till.

Nu ikväll gav jag upp, för första gången. Pallade upp Tobias på sidan så att tummen enkelt kunde stanna kvar i munnen. Då somnade han inom en minut.
...
Innan hade jag gjort som vi brukar. Det vill säga ammat honom till sömns och sen försökt muta honom med nappen om han vaknat. Men han har börjat "vägra" ta nappen precis senaste dagarna, lite oroväckande. Jag vill hellre att han suger på nappen eftersom jag fått för mig att den är enklare att sluta med. Så jag fortsätter insistera på nappen.
Utom ikväll då.

Nej, nu skall jag skutta nedför trappen och lägga mig, och ringa hem till min älskade S som flög söderut tidigare idag (hem till vårt kalla hus).

Inga kommentarer: