tisdag 21 augusti 2012

Andra natten utan smokk

David hade otroligt svårt att komma till ro ikväll, S hade hållit på och nattat honom i en timme när jag kom hem och jag tog över och fortsatte i ytterligare en timme. 8-)
Han ville läsa, så vi läste en bok tillsammans (olyckligtvis en bok med mycket bilder/frågor). Sen försökte jag natta honom som vanligt, släcka lampan, sjunga och gå ut. Men det var han inte på hugget för - han ville läsa mer. Jag förklarade att det orkade inte jag och sen makade jag ned mig brevid honom i sängen (och somnade ganska snart). Han läste själv och väckte mig med pussar med jämna mellanrum, inte ett spår av trötthet.

Till slut gav jag upp och gick ned och hämtade min telefon och spelade vår "natt-playlist" för barnen på den, så länge jag var därinne med honom kunde han inte låta bli att prata och kommentera så jag sade godnatt och gick ut. Tror att han somnade strax därefter. :-)



Inte ett pip om smokken. KAN NI FATTA?! :-D
Kanske sov han länge på dagis (även där utan smokk, märk väl) eller så var han bara rastlös och hade svårt att komma till ro utan sin älskade smokk? Gudarna vet.
Men nu sover han i alla fall.

Natten till idag - första natten - vaknade han vid midnatt och ropade "MAH-MAH!!!" så ljudligt som bara han kan. Då trodde vi det var kört, men allt han sade när jag kom upp var "min kudde är borta!" varvid jag fick plocka fram den från under täcket och se till att han hade den under huvudet. Inget annat. Helt otroligt. :-)) Lite senare, fram på morgonkvisten, kom han in till oss - med sig hade han trasorna (ja han har två nu) och han var noga med att hålla rätt på dem. Inte ett ljud om smokken då heller. :-)

1 kommentar:

Birger sa...

Fantastiskt! Så lätt det gick, hoppas bara att det fortsätter, kramar