onsdag 16 april 2008

Åh vilken dag!


Dagen kickstartades med beskedet om att mamma åkt ambulans till sjukstugan och ingen visste riktigt vad det var som felades henne. Hjärtat fastnade i kroppen på mig.
Jag tänkte ett tag att jag skulle stanna hemma, sitta vid telefonen och vänta på besked. Men ångrade mig när jag insåg att inget skulle bli bättre av det, att jag och Tobias lika snabbt skulle komma oss på ett flyg (om det skulle behövas) om jag senare under dagen skulle få besked som lämnade flygresa som enda alternativ (hemska tanke!).

Så vi hastade iväg med buss och tåg in till stan, till "Eftermiddagste med Katerina Janouch" på Piratförlaget. Det blev en överraskande trevlig tillställning, där Katerina bjöd på sig själv på ett väldigt rättframt trivsamt sätt och förlaget bjöd på gott fika. Tobias skötte sig som en gentleman och satt nöjt och underhöll sig själv i vagnen medan jag åt scones, drack te och lyssnade på Katerina. Det var naturligtvis inga pappor där, utom den förlagsanställde karln som hade fått det helt fantastiska jobbet att bära upp barnvagnar uppför trappan (1 vån) till förlaget (det kallar jag service!). Katerina hade flera klokskaper att bidra med, jag fastnade speciellt för hennes råd att "ta sig ur huset" (= förhöjda testosteronnivåer = bättre samliv) och tipset om hur man bryter negativa tankegångar vid läggdags (mina då), att alltid försöka tänka "blir det bättre av att jag ligger och tänker på detta nu?" för att om möjligt bryta alla negativa tankegångar.

Men bäst av allt med hela denna dag - på vägen in till stan fick jag besked av syrran att allt var väl med mamma och lite senare fick jag prata med henne själv och höra att hon mådde ganska så bra, trots virus på innerörat (balansnerven). SKÖNT! SKÖNT! SKÖNT! SKÖNT!!!! :-))))

Totalen av denna dag känns verkligen i hela kroppen, inte bara av flera timmars promenerande utan också i hjärtetrakten, av att ha kastats från djupaste oro till högaste glädje och lättnad på bara ett fåtal timmar.

Men nu är det dags att avsluta dagen med att bada Tobias och sen hoppa i säng! :-)

Inga kommentarer: