tisdag 20 november 2007

Besök på jobbet

Idag har vi besökt mitt jobb, Tobias och jag. :-)

Det var spännande, som det mesta man företar sig med denna lille man. :-) Han somnade vid 12 och höll sig sovande precis så länge att jag nästan hann äta upp min något sena lunch, sen ammade jag honom till han somnade igen och fick sedan lov att väcka honom för att klä på honom ytterkläderna när det var dags att åka. Han passade på att spraka lite i blöjan så det blev inte en helt vältajmad avfärd, men han skrek inte allt för illa (även om det gjorde ont i hjärtat) när jag tog på honom mössan och overallen och de andra grejerna och satte honom i bilbarnstolen. Men sin vana trogen somnade han precis så snart vi kommit ut i friska luften.

Väl framme på kontoret vaknade han inte alls, utan jag fick visa fram honom sovande i bilbarnstolen en lång stund, sedan klädde jag av honom och skickade runt honom till frivilliga babyhållare fortfarande en helt avslappnad varm sovande liten klump! :-D Så han gav ett närmast exemplariskt intryck den lille mannen! Sen gick jag upp på plan fyra för att hälsa på de lite "äldre" arbetskamraterna (de jag jobbat ihop med sedan 1995) och det var samma visa där. Han sov och såg söt ut och alla uttryckte ett pliktskyldigt "awww...". Det är inte utan att man blir lite stolt! :-)
"Farbror" Benny fick hålla Tobias för han påstod att han kunde få vilket barn som helst att bli oroligt, och minsann han lyckades nästan! Tobias sträckte på sig lite, men Benny lämnade snabbt som ögat tillbaka honom varefter Tobias somnade om. Det var inte förrän han satt i "farbror" Björns knä som han vaknade och var lite kommunikativ, han var precis så mojsigt och mysigt nyvaken som han är någon gång varannan vecka varefter han klämde ur sig ett par fantastiska SPRAK! i blöjan och blev lite grinig. Lite roligt att min allra första chef på firman fick den äran... :-D Då var det bara att bära ned honom till plan två igen och byta blöja och amma på honom lite snabbt så var det lugna puckar igen. :-) Hanna sövde honom sedan medan jag packade ihop de jättefina presenterna vi fick (bilder kommer sedan) och vi hjälptes åt att klä på honom och sätta honom i bilstolen, något som gick helt odramatiskt och utan gråt (!). :-)

Det var riktigt roligt att träffa alla, även om det kändes lite avigt att vara den som stod för underhållningen. Men det var enklare i och med att de flesta faktiskt tittade på Tobias. :-)
Skönast av allt var ändå att jag på detta korta besök hann känna att jag inte alls saknar själva jobbet. Jag hörde fragment av arbetsrelaterade diskussioner och kände inget som helst sting av intresse eller spår av den stress som dylika ämnen skulle ha kunnat medföra innan jag gick hem. Jätteskönt! :-)
Men jag saknar folket förstås. Oprah i all ära, men day-time TV är inget mot riktiga människor, i synnerhet inte så trevliga människor som de jag har förmånen att få dela mina arbetsvardagar med. :-)

Det är inte utan att jag saknar mamma. Nu när hon varit här nästan en hel vecka hade jag det där "vuxna sällskapet" som saknas om dagarna. Det är så skönt att bara kunna lägga över honom i en annan vuxen människas armar och gå på toa, eller vika tvätt eller göra något annat mer eller mindre nödvändigt utan att stressa. Men det funkar ju ändå. Tobias har ju trots allt dagar när han är som en ängel och sover i ett par timmar åt gången, då hinner man känna de där kreativa vibbarna lite grann. :-)
Och tiden går ju så himla fort! Herregud, jag har slagits av det mer än en gång. Att nu har det gått en månad drygt, och det är bara fem eller sex månader kvar innan jag måste gå tillbaka till jobbet. Herreje. Oj oj. Det kommer att gå alldelens för fort!

Nästa vecka börjar föräldragruppen, det skall bli spännande att se vilka mammor som kommer dit. Om de är något som föräldrautbildningens mammor så är de lite yngre än jag. Men som sagt, vi får se! :-)

I morgon skall jag och Tobias på styrelsemöte på Ki-Aikido klubben. Det skall förhoppningsvis gå bra, fast jag har förvarnat om att jag kanske inte kommer att kunna fullgöra min funktion som sekreterare om jag har armarna fulla av sprattlande och hungrig Tobias. Men han kan ju vara som ikväll också, och bara sova? Vem vet med denne unge man... :-D

Nu är det i alla fall hög tid att bada den unge mannen i fråga. Bad-tisdag som det är.

Inga kommentarer: