onsdag 27 januari 2010

Lyssna på sagor


Denna vecka har jag upptäckt att Tobias tycker om att lyssna på sagor numera. Det vill säga han tycker det är helt OK att jag läser högt ur en bok med mer text än bild. Jättekul! Det öppnar upp en helt ny kategori läsande för oss. :-)
Vi läste "När Findus var liten och försvann" av Sven Nordqvist och den gick verkligen hem. Men den har ju också HELT FANTASTISKA bilder att titta på till varje textavsnitt, massor massor med detaljer! :-)


Tobias har även precis denna vecka fastnat vid cd-spelaren i köket när jag spelat skivan tillhörande "Den gröna barnkammarboken". Den är ämnad för något äldre barn och tidigare har han bara brytt sig om musiken (mycket catchy, "Grevens hund" bla...) men nu plötsligt blev han sittande, djupt fokuserad på en av berättelserna. :-)

Men bäst var ändå när han hade svårt att komma till ro för middagsvilan och jag bad honom gå och hämta en bok. Han valde min bok! :-D Så jag läste högt ur Mark Levengoods "Hjärtat får inga rynkor" och både Tobias och David verkade tycka att det var helt OK att höra mamma småfnissande lugnt och rytmiskt läsa om mer eller mindre begripliga saker...

Inga kommentarer: