söndag 17 januari 2010

Tåg!

Notera tåget som just korsat spåren vid järnvägsövergången...

Nu leker vi med tåg, oj oj så kul vi har! :-) Tobias fick ett Brio-lok med vagnar av mina kompisar i höstas men vi har inte haft något att köra dem på. Nu när vi fick med oss alla ärvda meter med spårväg från familjen i Norge har han verkligen fattat poängen.
Dessa träleksaker är verkligen väl värda sina pengar, både S och hans systerdöttrar har lekt med dem utan att de påverkats nämvärt!

Han har så himla kul med tågsetet att det är helt OK om det belamrar vår gemensamma golvyta ett par dagar. Både S och jag tycker för övrigt också att det är rätt skoj att bygga tåg. Förra helgen köpte vi förvaringsbackar med hjul på IKEA, tågen får ligga i två av dem när vi inte leker med dem. Den tredje backen är sprängfull med duplo, nu får Tobias inte mer duplo för då måste vi skaffa ytterligare förvaring! :-D
Backarna står parkerade inne i förrådet mellan varven, Tobias lek med både tåg och duplo måste kommas överens om med oss innan det påbörjas. Annars fruktar jag att vi skulle vara tvungna att städa både duplo och tågdelar över hela huset precis varenda dag...
Nämnde jag förresten att Tobias bestående minne av vårt besök på Naturhistoriska var när bommarna vid den näraliggande järnvägsövergången med ett ljudligt "bing! bing! bing!" fälldes ned för ett förbipasserande tåg? Så var det. Han pratar om detta nästan varje dag. :-D

Här passerar klossarna järnvägsövergången.

2 kommentarer:

Morskan sa...

Ja, det är inte alltid det man tror som blir den största upplevelsen för barnen! :O)

Och så läckert hur rälsen närapå smälter samman med ert golv!

*kramar*

en annan sa...

Ha ha ja jag såg att man knappt faktiskt ser järnvägen på bilderna. Det gör man för övrigt nästan inte i verkligheten heller, jag hittar järnvägsbitar lite här och var även efter städning.