tisdag 12 januari 2010

Vardag

Idag är första "riktiga" vardagen sen innan jul och allt har, förvånansvärt nog, gått alldelens alldelens bra (än så länge). Båda barnen fick influensavaccin igår så jag var rädd att det skulle kunna bli en svår dag, men ingen av barnen har varit avslagna idag.
Tobias har varit på dagis idag och det gick bara bra, han verkar ha pratat en hel del - berättat att pappa kört bil och mamma åkt pulka i Norge (!?). :-D På vägen hem pratade han oavbrutet om vad kusinerna i Norge gör (åka pulka, skidor, bil, gå genom dörren etc etc).

Denna vecka skolas tolv nya barn in på Tobias sida av dagiset, så nu blir det nog fullt hus på hans avdelning också. De har varit sex barn, tror tanken är att de skall vara tolv. Vårt dagis består av 6 avdelningar fördelade på tre delar av huset - i dagsläget är "Tobias sida" med sina två avdelningar bara ungefär till hälften befolkat, "mitten" är helt tomt och "andra sidan" (där alla barn över 3 går) är så gott som fullt.

David och jag har haft en skön dag. Han vägrade äta frukostgröten när Tobias och jag åt. Det gjorde för övrigt även Tobias, han fick i sig kanske fyra skedar mellan varven av lek. Han for upp och ned från sin stol som gubben i lådan, jag trodde han behövde bajsa men det kom då inget innan vi till slut gick till dagis.
Men David åt upp hela sin gröt och en liten bit äpple direkt när vi kom hem. Sen gick vi upp och lade oss och ammade/sov fram till lunch. Då åt jag och David vägrade äta igen. Jag undrar om jag helt missförstått det här med mat/hunger och små barn?

Nu hör jag att David håller på att vakna, jag lastade ur honom ur vagnen när vi kom hem och lade honom på soffan en stund. Tobias har drivit runt och babblat och bubblat, småsjungit och läst böcker etc. :-) Nu skall jag koka kaffe och se om David kanske vill äta nu istället.

Inga kommentarer: