måndag 26 november 2007

Klädbyten


Idag fick Tobias företa sig en hel massa klädbyten. Top efter top visade sig ha blivit för korta i kroppen för honom, och när det till slut var dags att ta på byxan så visade det sig att den aldrig använda snickarbyxan också var på tok för kort i kroppen! Men det var väl inte allt för illa med byxan, den tillhörde den stora mängden barnkläder jag fyndade 'nästan gratis' i Norge i somras (och så var den lite "tjejig", vinröd med stort rosa hjärta mitt fram ;-)), men lite synd är det - att lägga undan aldrig använda kläder. Den mjuka ljusgula hängselbyxan han till slut fick på sig är också på sista versen, den är väldigt precis. Nu måste jag plocka fram storlek 62 och tvätta upp lite av det oanvända, så att vi inte står där helt utan.
Han fick för övrigt en galet söt Nalle Puh mysdress i plysch med tofflor och sockar, och en liten prasslig igelkott-mjukis av tante, onkel och kusinerna. Och en fin mysdress med tillhörande tofflor av onkels föräldrar. :-)

Sen var det nära att jag också fick byta min för dagen rena tröja, han gjorde en prydlig fontän när jag bytte blöja på honom men jag hann fånga det i en ny blöja. Vilken buse!

Idag vilade vi och vi behövde nog en vilodag efter helgens släktbesök, eller speciellt gårdagens utflykt till IKEA (med alla familjemedlemmar). Tobias och jag har sovit och sovit och sovit, med korta avbrott för blöjbyte och amning. Jätteskönt.

Men det är roligt att det ändå går relativt bra att ta med honom ut på shoppingtur och bilturer lite härs och tvärs. Nu när morfar varit här har vi provat på att gå på Sjöhistoriska muséet, det var nytt. Men det gick verkligen jättebra att gå på museum, åtminstone i de utställningar man fick ha med sig vagnen. Det var lite mer besvärligt att bära på honom i den utställningen dit vagnen inte fick tas med, då vaknade han förstås och blev hungrig. Men det funkade bra att amma honom mitt ibland Tin-Tin propsen eftersom det nästan bara var pappa och jag där just då. :-) Sen blev han lugn och snäll igen och protesterade inte så himla mycket när det var dags att klä på sig igen och gå ut.

Protesterade gjorde han däremot LJUDLIGT när vi tog på honom overallen och mössa med mera när vi skulle lämna IKEA. Han hade sovit gott i vagnen fram till dess, vi hade sagt hejdå åt kusinerna och faster och farbror (som skulle köra hem till Norge) och sedan köat en lång stund för att betala för våra nallebjörnar och vi fick sedan väcka honom för att ta på honom kläderna. Hujeda mig så ledsen han blev.
Lite för sent, det vill säga halvvägs till stan, kom jag på att han ju var hungrig också... S körde bilen in till stan med lillfingret i Tobias mun (så att en viss sinnesfrid och tröst inställde sig), tack och lov för automatlåda! Sen ammade jag i bilen medan pappa och S shoppade loss, och vi kunde sedan plocka upp pappa på Gamla Stan när han var färdig. Hemfärden blev lugn, och gossen sov som vanligt en god stund efter vi kommit hem (bilden ovan) vakad över av ett par av mjukisdjuren morfar adopterade på IKEA.

Fotoalbumet är nu uppdaterat med lite familjebilder.

Inga kommentarer: