onsdag 28 november 2007

Mellanlandning


Peter och Malin tittade förbi på vägen till Kenya, mycket trevligt! :-)

Hur mysigt det än är att vara hemma, så är det skönt med "vuxet" sällskap ibland. Idag var det premiär för "föräldragruppen" i BVC's regi. Så det har blivit relativt mycket vuxet sällskap idag, med både Peter och Malin och mammorna och BVC-sköterskan.
Fast jag är nästan benägen att inte tycka att föräldragruppen kvalificerar sig till vuxensällskap eftersom det vi pratar om där helt och hållet cirkulerar kring våra små pärlor och deras vanor/ovanor. I alla fall denna första gång.

Föräldragruppen (borde kallas mammagrupp egentligen, eftersom det av naturliga skäl är absolut vanligast att mammorna stannar hemma första tiden och därför är de som deltar i denna aktivitet...) kommer att beröra speciella ämnen varje gång vi träffas. Vi har planerat in de tre nästkommande tillfällena: 12/12, 9/1 och 30/1. Idag pratade vi om våra förlossningar och vården vi fått av respektive sjukhus (Danderyd och Karolinska lika delar representerade). Det var intressant att höra de andra prata om sina förlossningar och åter igen får jag inse att min förlossning och allt som ingick var ganska fantastisk, alltså bra och normal och väl fungerande (eller hur man nu skall beskriva det). Det var flera av de andra som hade haft komplikationer och icke fungerande bedövningsmetoder med mera.
Alla de andra bebisarna i gruppen är flickor, det var Olivia, Cajsa, Julia och Lilly (en av våra favoritnamn om vi fått en tjej!). De andra mammorna bor alla i Bollstanäs, jag är den enda som bor i det här området tyvärr. Så det blir nog inte så många promenader med detta gäng, åtminstone inte till och från träffarna på centrum. Men de verkade trevliga och jag kan definitivt tänka mig att träffa dem även utanför den organiserade delen av föräldragruppen. Det kanske inte kanske blir så mycket snack om annat än barnen i denna grupp, men jag tror definitivt att även det är ett behov som behöver tillfredsställas. :-)
Någon av de kommande träffarna kommer att handla om babymassage, det skall bli skoj.

Det har alltså varit en full dag, vi vaknade tidigt (långt före S). Jag ammade och hann duscha medan S snoozade med Tobias, sedan klädde jag på honom och mig och slängde i mig frukosten, ammade igen och så bar det iväg till bussen till centrum. På vägen ut från centrum nödprovianterade vi på ICA, promenerade hem, bytte blöja och ammade lagom i tid till Peter och Malin ringde från tåget på väg hit. Vi hoppade in i bilen och hämtade dem och lite Thai-mat och spenderade ett par trevliga timmar tillsammans innan vi återigen hoppade in i bilen för att lämna av dem på Arlanda. Alla gånger utom sista protesterade Tobias LJUDLIGT över att bli påklädd... Jag måste verkligen försöka öva upp det där så att det inte blir ett trauma varje gång vi skall gå ut. 8-)

Nu är det läggdags, S har precis bytt blöja på Tobias och jag skall hasta att borsta tanden och hoppa i säng. Håll tummarna att Tobias är nöjd nog för att somna i sin egen säng även ikväll. :-)


He he, vi konstaterade precis att S "är som ett långstygnsbroderi" - tredimensionell, mjuk och full (ibland). :-D

Inga kommentarer: