måndag 20 juli 2009

David och det allmänna hälsoläget

Davids navelsträngsstump trillade snällt av redan i mitten av hans första levnadsvecka (skönt, för då slutade det lukta så rottet om honom!). Han flagnar i stort sett över hela kroppen, men det är kontrollerat mycket - inte så att man får ångest och lust att doppa honom i olja... :-D Hans skinn har antagit en rätt mycket mindre gul nyans nu, varje dag blir det bättre. Han beckade ur sig allt mekonium på bara ett par dagar och hade därefter ett par dagars bajsuppehåll. Sen har det kommit mer "normalt" spädbarnsbajs (slutar med detaljfördjupningarna här).

Man kan se att han har börjat lägga på sig lite, amningen har kommit igång. Brösten har hittat någon form av balans och känns inte precis sprängfulla hela tiden (bara på morgonen när han sovit lite längre sedan sista amningen).
Högra bröstet som blev lite misshandlat första dygnet (nyfödd David = vakumsug) och gjort ohemult ont vid uppkoppling sedan dess har precis slutat göra ont (tack och lov!) så nu går det bara fint att amma. Jag har lite svårt att avgöra när han är färdig dock, har legat av mig lite! :-D David somnar dessutom så gott som alltid när han äter (eller har ätit färdigt) men ligger och småsuger ändå. Jag måste kolla om jag kan se/höra skillnad på när han faktiskt sväljer och när han bara "snuttar". Men ett tecken är i och för sig om det går att koppla av honom utan att han vaknar eller protesterar. Går det, får man ju anta att han var nöjd! :-)

Jag har precis idag slutat blöda så jättemycket, skönt. Det betyder att det finns ett slut för pansarbindans närvaro i mitt liv! X-D Har inte alls ont i livmodern längre och kan knappt påminna mig om att det bara för ett par dagar sedan var ett mindre äventyr att gå på toa...
Märkligt så snabbt man glömmer!


David är en vecka och två dagar gammal. :-) För två veckor sedan låg han i min mage och sparkade. Ofattbart nästan.

3 kommentarer:

Morskan sa...

Men så söt liten en - och inte alls lik Tobias?! Liknar han någon (av er) tycker ni? :O)

Morskan sa...

Duh - skojar S med sitt personliga meddelande på MSN?! Eller har värsta språkförbistringen trasslat sig in där? ;O) :O) G var säker på att det var nåt på norsk! ;O)

en annan sa...

:-D Visst skojar han lite "det är väl inget konstigt!" utbrast han nu vid min förmedlade kommentar... :-D

Jag kan för mitt liv inte se att David är lik någon av oss. Fast vid en närmare studie igår kan vi nog enas om att han har ganska många drag som är lik storebror - och då blir han ganska lik S som bebis. :-)