fredag 18 januari 2008

Att ta hand om barn

Allt om barn har en artikel med vidhängande undersökning om vad vi tycker om att ta hand om barn. Hur roligt på en skala vi tycker att det är alltså.

Nu vänder den sig framför allt till arbetande föräldrar/mammor, men jag fick fundera lite jag också. Jag tycker inte att det är sådär fantastiskt roligt att ta hand om Tobias. Det låter hemskt nu när jag skriver det. Men det är inte "roligt" det handlar om. Att ta hand om Tobias är som att andas - hur roligt är det att andas egentligen? Kan man definiera andning som roligt? Det är totalt och helt livsavgörande. Att sluta ta hand om honom är som att sluta fungera. Att säga att jag hellre gör något annat än att ta hand om honom är som att säga att jag skall ta semester från att andas ett par dagar och göra något annat. Går ju inte! :-)

Däremot kan både dykning, ridning och resor vid en jämförelse vara "roligare" än de ångestladdade sönderstressade ögonblicken när jag inte förstår vad sonen mest behöver. Men det är ju inte de ögonblicken som dominerar, ju. :-)

Artikeln på Allt om barn: "Arbetande mödrar: Att ta hand om barn är tråkigt"

PS. Bara tanken på att sluta ta hand om Tobias gör att mitt hjärta känns som om det vill stanna och det värker dovt någonstans därinne.

1 kommentar:

Morskan sa...

Så bra skrivet, syrran! Du uttrycker det så väl. Jag kan inte heller definiera det som roligt, även om det glimrar till mer än en gång om dagen och jag skrattar hejdlöst åt något underbart tossigt som barnen gör.
Men att flänga mellan tandborstar, bajsblöjor, smutstvätt, snoriga näsor, sängar som skall bäddas, leksaker som skall sorteras - roligt? Njae.
Det ingår i paketet dock. Det livslånga deal vi sajnade den dagen vi blev med våra barn. Och i det ingår inte att låta bli. Aldrig.
Även om man ibland önskar sig en ledig stund...;O)