torsdag 10 januari 2008

Språk

Tossigt! En Australisk kvinna vid namn Priscilla Dunstan hävdar att hon funnit fem "ord" som spädbarn världen över använder när de kommunicerar sina behov:

Neh – Barnet är hungrigt. Ljudet framkallas när spädbarnet pressar tungan i gommen och sugreflexen aktiveras.

Owh – Barnet är trött. Påminner om en ljudlig gäspning.

Heh – Barnet har det obekvämt. Detta kan bero på att det kliar någonstans, att blöjan behöver bytas eller att det känner sig stressat.

Eairh – Den här ljudreflexen orsakas av att barnet har en orolig mage.

Eh – Barnet behöver rapa.


Kan ju ligga något i det, men samtidigt är det ju tämligen ovetenskapliga sanningar - hur sjutton låter dessa ljud? Låter de samma på alla språk verkligen? Tänk bara så olika katter, grisar och får etc "låter" när man beskriver dem på andra språk... :-D

Men å andra sidan är det sällan vi har problem att gissa vad det är han vill när han gråter nu för tiden, så någon form av "språk" har vi ju utvecklat tillsammans. :-)

Läs mer på Allt om barn.

4 kommentarer:

Morskan sa...

Jag hör det tydligare än någonsin nu, med distans. Ruben börjar bli en stor pojke med ett mer artikulerat (nåja) språk och när jag då hör bebisar jollra, så rycks jag tillbaka till hur Ruben lät för bara en liten tid sedan.
Jag har inte läst artikeln du hänvisar till, men utan vidare kan jag hålla med om att små barn låter likadant över hela planeten. Jag har själv läst att barn i tidig ålder har samma språk över hela klotet. Vid en snabb googling kommer jag på detta: "Språkforskere og psykologer tror i dag at visse aspekter ved språk-læringen er medfødt, dvs. vi fødes med en slags genetisk "universell grammatikk". Det faktiske språk-valget, dialekten og aksenten er miljøbestemt, men lydene barna lærer passer inn med den "univer-selle grammatikken". Et spebarn lærer et språk ved å teste alt det hører til daglig mot den medfødte grammatikken. Barn har altså en medfødt evne til å gjenkjenne språk i omgivelsene, og vil begjærlig gripe muligheten til å lære seg det." Lustigt nog en norsk länk: http://www.babyverden.no/templates/Article____4329.aspx
Det kommer sig nog av den här biologin som vi faktiskt styrs av mer eller mindre under lika aspekter av livet. Våra stämband, tungor, läppar, munnar och hjärnor får bara till det på ett begränsat sätt när vi är riktigt små. Sedan kommer finesserna! Läs mer på: http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=7522

Morskan sa...

Hmmm... blev litet orolig att länkarna inte fungerade, men all information verkar vara med om man markerar länken och klistrar in den på vanligt sätt.

en annan sa...

Jag är mest fundersam över det faktum att människan skrivit ned "orden". Det rör sig ju om ljud i stort sett. Och eftersom grisar säger "oink oink" på engelska och "nöff nöff" på svenska så kan jag inte låta bli att undra om de ljud hon beskrivit är så som jag skulle kunna uppfatta dem? :-)

Morskan sa...

Ja, sant!