fredag 18 januari 2008

Vitiligo

Vitiligo - jag läste precis om ett barn som fått denna sjukdom som gjorts berömd av den allmänt helmystiska Mr Michael Jackson. När jag var liten minns jag att min kompis mamma hade den, och jag frågade min kompis vad det var för fel på hennes mamma (jag var liten!) och fick förstås höra att det inte var något fel alls.
Artikeln på Allt om barn: "Melissa, 7 månader, har vitligo".
Nu är föräldrarna, eller i alla fall mamman till detta barn (som det skrevs om i ovan nämnda artikel) otroligt oroliga och som det verkar ganska missnöjda med svensk vård. Eller i alla fall den första läkaren de varit i kontakt med och det faktum att de får olika svar av alla. Och det framför allt för att de är rädda för hur deras sju månaders dotter kommer att påverkas i sitt liv av denna sjukdom.

Jag förstår känslan. Men ändå inte.
Oro för sjukdomar och olyckor är väl det som för det mesta håller mig vaken om nätterna nuförtiden. Vi har ju haft en enorm tur som fått en liten gutt som inte drabbats av några sjukdomar (ännu, jag är helt övertygad om att han kommer att hinna med en hel drös innan han är stor och stark och jag har blivit farmor). Men jag har inte ens börjat oroa mig för hälsotillstånd som skulle kunna påverka hans uppväxt på grund av omgivningens reaktioner.
*suck*
Ytterligare en grej att hålla mig sömnlös om nätterna.

Nu är jag sömnlös för att jag nattat Tobias och passar på att surfa medan jag väntar på att S skall komma hem. Han har varit på middag med kollegor och förläggarna på en restaurang på toppen av ombyggda skatteskrapan på Söder (restaurang "Och himlen därtill").

Mer om vitiligo:
Wikipedia - http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitiligo
Huden.nu (Shering-Plough) - http://huden.nu/dermatologen/patinfo/21-30/25.shtml
Nordiska Vitiligoförbundet - http://www.vitiligo.nu/sv_index.asp?vtALanguage=1

1 kommentar:

Awais sa...

this is very precise info about vitiligo.this disease is reasly deserved to be write on it.so that more researchers work on it. Our large population is suffering from it,it is hard to cure and there are dozen of different mathod use for the cure of vitiligo as claimed by some vitiligo sites.